Az adott komunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
  Gutenberg-galaxis, A szóbeliség - írásbeliség paradigma egyik első tudományos 
  szövegének tartják
 
  Az elmélet érvényességi területe:
  Írásbeli (nyomtatott) kommunikáció hatása az érzékszervek egyensúlyára és általa 
  a gondolkodásmódunkra
  [előfeltevés: az érzékszervek alapvető kiegyensúlyozottságának értéktételezése]
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
  Az elméletben nem dolgoz ki speciális kommunikáció-fogalmat.
 
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Hangsúlyozottan leíró: "A diagnózisnak és a leírásnak meg kell előznie 
  a terápiát. A diagnózisnak erkölcsi értékkel való helyettesítése természetszerű 
  és elég általános eljárás, de nem szükségképpen gyümölcsöző." (vö: Marshall 
  McLuhan: A Gutenberg - galaxis, 21.o., Trezor Kiadó, Budapest, 2001.).
  Valójában magyarázó: egy-egy jelenlegi emberi 'tulajdonság' kialakulását az 
  írásbeliség létrejöttével magyaráz. (pl.: azért értjük a filmet, mert az írásbeliség 
  lineáris, szegmentált gondolkodásra kényszerí, a film értése pedig egyszempontú 
  látásmódot feltételez)
 
  A koncipiálásba bevont funkciók:
  Az érzékek (azok egyensúlyának változása a kommunikációtechnikai eszközöknek 
  köszönhetően), mindennek a gondolkodásra tett hatása
 
  A koncipiálasba bevont szekezet(ek) illetőleg szerkezeti egységek:
  Fonetikus és nyomtatott írás, lináris gondolkodás, kötött szempontú térérzékelés, 
  szegmentálás képessége, individualizáció, alkalmazott tudományok létrejötte 
  stb… (A teljes felsorolás nehéz volna a mű szerkezete miatt, az ugyanis
  a) hangsúlyozottan fragmentált: példák gyűjteménye 
  az írásbeliség kialakulásának következményeiről
  b) igyekszik minél több szempontból dolgozni, 
  hiszen az adatokban a dinamizmust keresi, nem a világ részeire tekint, hanem 
  az egészre, mint nyílt mezőre (vö:20.o.))
 
  A koncipiálásba bevont színterek, és dinamikák
  A fentiek miatt ez a kérdés inkább megválaszolható, mint az előző. Mc Luhan 
  nagyvonalakban az írásbeliség hatására az alábbi dinamizmusokat követi nyomon: 
  
  Az érzékelés és ezen keresztül a gondolkodás megváltozása a nyomtatás elterjedésének 
  hatására:
  ![]()
![]()
 
  a fonetikus ábécé megteremti az írás tömeges elterjedésének lehetőségét (korlátozott, 
  egyszerű jelkészlet a bonyolult, beavatottaknak által művelt képírás helyett)
  ![]()
![]()
 
  a nyomtatás megteremti a ténylegesen tömeges írásbeliség technikai feltételeit, 
  kitágítja az írás hatókörét
  ![]()
![]()
 
  az írásbeliség elterjedése elsődlegessé teszi a látást, az érzékelésben korábban 
  domináns tapintással és hallással szemben, átalakul az érzékelési tér
  ![]()
![]()
 
  az érzékelés változása megváltoztatja gondolkodást (sorokba rendezettsége, linearitása, 
  szekvenciáltsága révén), 
  ![]()
![]()
 
  és a környezethez való viszonyt - az olvasás kiszakít a környezetből, miközben 
  hatékonyabbá teszi annak birtokbavételét
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
I. Korábbi 
  vagy korabeli nem idézett elméletek, amelyek valamilyen tekintetben 
  hasonlóan gondolkoznak:
  ![]()
![]()
 
  A mű múlthoz való viszonyában a szellemtörténeti megközelítés maradványai 
  lelhetők fel: a múlt elemei egymásra, egymásba épülnek, ezért az alakulástörténet 
  lefestése a fontos a kultúra összetartó keretében. Ezt azonban csak a művet 
  mint egészet tekintve mondhatjuk el, amennyiben az egyközpontú [1].
  ![]()
![]()
 
  A mű azonban - paradox módon 
  - mindenképpen modern felfogásra törekszik: ódzkodik egy teljes múltkép felfestésétől; 
  önnön módszerét - mint a bölcsészttudomány egy lehetséges módszerét - a könyv 
  problémájává teszi. (strukturalizmus, posztstrukturalizmus) [2]
II. 
  Korábbi vagy korabeli idézett elméletek:
  - Milman Perry, Albert Lord, Innis Claude Bernard, Tocqueville, Popper stb.. 
  (az itt felidézettek csak azok, akiknek munkássága közvetlenül a könyv tartalmi 
  kiindulópontjaiként vagy módszertani útmutatójaként szolgált.)
III. Továbbgondolása, 
  kritikája:
  a)![]()
![]()
 
  Miller: az írás csak koncipiálisan lineárisabb a beszédnél (kevesebb benne a 
  párhuzamos, értelmezést befolyásoló metakommunikáció), mediálisan azonban már 
  a beszéd tekinthető lineárisabbnak (egyszerre csak egy hangot hallunk, így sorrendiségében 
  jóval kötöttebb, mert az írásban viszonylag szabadon "cikázhatunk"
  ![]()
 
  ![]()
 
  túlzottan redukcionista , mindent a nyomtatásra vezet vissza
  ![]()
 
  ![]()
 
  csak a nyugati kultúra leírására használható (arra is csak korlátozottan) kimarad 
  belőle pl. a héber vagy az iszlám kultúra, ahol az írásbeliség már nyomtatás 
  elterjedése előtt is meghatározó volt 
  b) A szóbeliség - írásbeliség paradigma 
  egyik alapszövege lett, bár úgy tűnik, inkább szokás idézni, mint olvasni.
 
  Az elméleltalkotás célja:
  Leírni a nyomtatás elterjedése által generált forradalmi változást, amely a 
  nyugati kultúrában és társadalomban végbement. Kiindulás a kommunikáció változása, 
  ám McLuhan szerint ő nem egy szállítási elméletet kívánt létrehozni (amelynek 
  alapja, hogy hogyan jut el az információ A-ból B-be), hanem egy transzformációs 
  elméletet, amely arról szól, hogyan hatnak az emberre az általa használt eszközök. 
  
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
 
  Az elmélet háttérdiszcliplínái:
  irodalomtudomány, művelődéstörténet (történettudomány), filozófia, pszichológia?
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
  McLuhan, Marshall (1911-1980): Gutenberg-galaxis : a tipográfiai ember létrejötte. 
  Budapest :Trezor K.,2001
  McLuhan, Marshall: The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man. University 
  of Toronto Press, 1962.
  McLuhan, Marshall: Understanding Media. The Extension of Man. Cambridge, MA 
  ; London : The MIT Press, 1995.
  Miller, Jonathan: McLuhan. Collins, Fontana, 1971.
Jegyzetek:
  
  [1] Az alábbi megjegyzések a történetszerűség elemeit bizonyítják:
  
 
  Gutenberg-korabeli explicit és implicit reakciók keresése az új helyzetre.
  
 
  A korszaknak titulált időintervallum "márjainak" és "mégjeinek" 
  felsorakoztatása.
  
 
  Hősök keresése (Shakespeare, Ramus, Joyce, Rabelais, Bacon, Aretino stb…)
  
 
  A Gutenberg-galaxis végének bejelentése egy történet befejezését jelzi. Ambivalencia: 
  sokszor olyan példákat látunk, amelyek a Gutenberg-galaxis egyfajta folytatódására 
  utalnak (az új médiumok is az érzékek harmóniája ellen dolgoznak), máskor úgy 
  tűnik, az alkotóelemek egymás mellé helyezésével valamiképpen ismét az oralitás 
  kultúrájában vagyunk: "Az a tény, hogy nincs a térnek vagy a kultúrának 
  olyan szervezési módja, amely összeegyeztethető lenne az elektronikus szimultenaitással, 
  a nyugati embereket aggodalommal töltötte el egy évszázadon át. A szolipszizmus, 
  az elmagányosodás, valamint a nyomtatott kultúra egyöntetűsége mellett ez az 
  aggodalom is a nyomtatott kultúra felszámolására irányuló elektromos nyomást 
  erősíti." (241.o.) [1]
  
  [2] Figyeli annak az egyensúlynak a felborulását, amely az érzékszerveink közt 
  jött létre az írásbeliséggel. Azaz: a megzavart egyensúly vizsgálata, nem a 
  zavartalan jelenségé. (16.o.)
  
 
  az Erzsébet-koriak vizsgálata, akik a maival (1960!) analóg helyzetben voltak 
  (15.o.)
  
 
  a "történeti nézőpont" egy zárt rendszer, amit az írásbeliség hozott 
  létre, ezért érdemes ettől eltérően az adatokban dinamizmust keresni. Nem a 
  világ részeire tekinteni, hanem az egészre. (20.o.)
  
 
  mozaikszerűség (294.o.) [2]