Az adott komunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Gutenberg-galaxis, A szóbeliség - írásbeliség paradigma egyik első tudományos
szövegének tartják
Az elmélet érvényességi területe:
Írásbeli (nyomtatott) kommunikáció hatása az érzékszervek egyensúlyára és általa
a gondolkodásmódunkra
[előfeltevés: az érzékszervek alapvető kiegyensúlyozottságának értéktételezése]
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Az elméletben nem dolgoz ki speciális kommunikáció-fogalmat.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Hangsúlyozottan leíró: "A diagnózisnak és a leírásnak meg kell előznie
a terápiát. A diagnózisnak erkölcsi értékkel való helyettesítése természetszerű
és elég általános eljárás, de nem szükségképpen gyümölcsöző." (vö: Marshall
McLuhan: A Gutenberg - galaxis, 21.o., Trezor Kiadó, Budapest, 2001.).
Valójában magyarázó: egy-egy jelenlegi emberi 'tulajdonság' kialakulását az
írásbeliség létrejöttével magyaráz. (pl.: azért értjük a filmet, mert az írásbeliség
lineáris, szegmentált gondolkodásra kényszerí, a film értése pedig egyszempontú
látásmódot feltételez)
A koncipiálásba bevont funkciók:
Az érzékek (azok egyensúlyának változása a kommunikációtechnikai eszközöknek
köszönhetően), mindennek a gondolkodásra tett hatása
A koncipiálasba bevont szekezet(ek) illetőleg szerkezeti egységek:
Fonetikus és nyomtatott írás, lináris gondolkodás, kötött szempontú térérzékelés,
szegmentálás képessége, individualizáció, alkalmazott tudományok létrejötte
stb… (A teljes felsorolás nehéz volna a mű szerkezete miatt, az ugyanis
a) hangsúlyozottan fragmentált: példák gyűjteménye
az írásbeliség kialakulásának következményeiről
b) igyekszik minél több szempontból dolgozni,
hiszen az adatokban a dinamizmust keresi, nem a világ részeire tekint, hanem
az egészre, mint nyílt mezőre (vö:20.o.))
A koncipiálásba bevont színterek, és dinamikák
A fentiek miatt ez a kérdés inkább megválaszolható, mint az előző. Mc Luhan
nagyvonalakban az írásbeliség hatására az alábbi dinamizmusokat követi nyomon:
Az érzékelés és ezen keresztül a gondolkodás megváltozása a nyomtatás elterjedésének
hatására:
a fonetikus ábécé megteremti az írás tömeges elterjedésének lehetőségét (korlátozott,
egyszerű jelkészlet a bonyolult, beavatottaknak által művelt képírás helyett)
a nyomtatás megteremti a ténylegesen tömeges írásbeliség technikai feltételeit,
kitágítja az írás hatókörét
az írásbeliség elterjedése elsődlegessé teszi a látást, az érzékelésben korábban
domináns tapintással és hallással szemben, átalakul az érzékelési tér
az érzékelés változása megváltoztatja gondolkodást (sorokba rendezettsége, linearitása,
szekvenciáltsága révén),
és a környezethez való viszonyt - az olvasás kiszakít a környezetből, miközben
hatékonyabbá teszi annak birtokbavételét
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
I. Korábbi
vagy korabeli nem idézett elméletek, amelyek valamilyen tekintetben
hasonlóan gondolkoznak:
A mű múlthoz való viszonyában a szellemtörténeti megközelítés maradványai
lelhetők fel: a múlt elemei egymásra, egymásba épülnek, ezért az alakulástörténet
lefestése a fontos a kultúra összetartó keretében. Ezt azonban csak a művet
mint egészet tekintve mondhatjuk el, amennyiben az egyközpontú [1].
A mű azonban - paradox módon
- mindenképpen modern felfogásra törekszik: ódzkodik egy teljes múltkép felfestésétől;
önnön módszerét - mint a bölcsészttudomány egy lehetséges módszerét - a könyv
problémájává teszi. (strukturalizmus, posztstrukturalizmus) [2]
II.
Korábbi vagy korabeli idézett elméletek:
- Milman Perry, Albert Lord, Innis Claude Bernard, Tocqueville, Popper stb..
(az itt felidézettek csak azok, akiknek munkássága közvetlenül a könyv tartalmi
kiindulópontjaiként vagy módszertani útmutatójaként szolgált.)
III. Továbbgondolása,
kritikája:
a)
Miller: az írás csak koncipiálisan lineárisabb a beszédnél (kevesebb benne a
párhuzamos, értelmezést befolyásoló metakommunikáció), mediálisan azonban már
a beszéd tekinthető lineárisabbnak (egyszerre csak egy hangot hallunk, így sorrendiségében
jóval kötöttebb, mert az írásban viszonylag szabadon "cikázhatunk"
túlzottan redukcionista , mindent a nyomtatásra vezet vissza
csak a nyugati kultúra leírására használható (arra is csak korlátozottan) kimarad
belőle pl. a héber vagy az iszlám kultúra, ahol az írásbeliség már nyomtatás
elterjedése előtt is meghatározó volt
b) A szóbeliség - írásbeliség paradigma
egyik alapszövege lett, bár úgy tűnik, inkább szokás idézni, mint olvasni.
Az elméleltalkotás célja:
Leírni a nyomtatás elterjedése által generált forradalmi változást, amely a
nyugati kultúrában és társadalomban végbement. Kiindulás a kommunikáció változása,
ám McLuhan szerint ő nem egy szállítási elméletet kívánt létrehozni (amelynek
alapja, hogy hogyan jut el az információ A-ból B-be), hanem egy transzformációs
elméletet, amely arról szól, hogyan hatnak az emberre az általa használt eszközök.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Az elmélet háttérdiszcliplínái:
irodalomtudomány, művelődéstörténet (történettudomány), filozófia, pszichológia?
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
McLuhan, Marshall (1911-1980): Gutenberg-galaxis : a tipográfiai ember létrejötte.
Budapest :Trezor K.,2001
McLuhan, Marshall: The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man. University
of Toronto Press, 1962.
McLuhan, Marshall: Understanding Media. The Extension of Man. Cambridge, MA
; London : The MIT Press, 1995.
Miller, Jonathan: McLuhan. Collins, Fontana, 1971.
Jegyzetek:
[1] Az alábbi megjegyzések a történetszerűség elemeit bizonyítják:
Gutenberg-korabeli explicit és implicit reakciók keresése az új helyzetre.
A korszaknak titulált időintervallum "márjainak" és "mégjeinek"
felsorakoztatása.
Hősök keresése (Shakespeare, Ramus, Joyce, Rabelais, Bacon, Aretino stb…)
A Gutenberg-galaxis végének bejelentése egy történet befejezését jelzi. Ambivalencia:
sokszor olyan példákat látunk, amelyek a Gutenberg-galaxis egyfajta folytatódására
utalnak (az új médiumok is az érzékek harmóniája ellen dolgoznak), máskor úgy
tűnik, az alkotóelemek egymás mellé helyezésével valamiképpen ismét az oralitás
kultúrájában vagyunk: "Az a tény, hogy nincs a térnek vagy a kultúrának
olyan szervezési módja, amely összeegyeztethető lenne az elektronikus szimultenaitással,
a nyugati embereket aggodalommal töltötte el egy évszázadon át. A szolipszizmus,
az elmagányosodás, valamint a nyomtatott kultúra egyöntetűsége mellett ez az
aggodalom is a nyomtatott kultúra felszámolására irányuló elektromos nyomást
erősíti." (241.o.) [1]
[2] Figyeli annak az egyensúlynak a felborulását, amely az érzékszerveink közt
jött létre az írásbeliséggel. Azaz: a megzavart egyensúly vizsgálata, nem a
zavartalan jelenségé. (16.o.)
az Erzsébet-koriak vizsgálata, akik a maival (1960!) analóg helyzetben voltak
(15.o.)
a "történeti nézőpont" egy zárt rendszer, amit az írásbeliség hozott
létre, ezért érdemes ettől eltérően az adatokban dinamizmust keresni. Nem a
világ részeire tekinteni, hanem az egészre. (20.o.)
mozaikszerűség (294.o.) [2]