A luhmanni rendszerelmélet ismertetése
Az alábbiakban közölt ismertetés a megadott táblázat szempontjai szerint készült (igyekezett készülni). Helyenként, ahol ezt a saját gondolatmenetem szempontjából hasznosnak láttam, változtattam a szempontok eredeti sorrendjén.
1.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Az elméletet nem mint kommunikáció-elméletet
tartják számon (jóllehet a kommunikáció centrális helyet foglal el az elméletetn
belül); szokásos megnevezései: rendszerelmélet, autopoiétikus rendszerek elmélete,
vagy (Luhmann alapművére utalva) társadalmi rendszerek elmélete [Theorie sozialer
Systeme]
2.
Az elmélet érvényességi területe:
Luhmann elképzelése szerint
a társadalmi rendszerek elméletének érvényességi területete a szocialitás teljes
szférája. A kommunikáció pedig mindebben alapvető fontosságú, amennyiben a szociális
rendszereket definiálja, mint azok (autopoiézist fennatrtó) operációs módja
és alapeleme.
Néhány alapfogalom tisztázása hasznosnak látszik ezen a ponton.
Niklas Luhmann auotpoiézis-definíciója [1]:
"A fogalom (autopoiétikus) rendszerekre vonatkozik, melyek minden elemi
egységüket, melyekből létrejönnek, éppen ezen elemek hálózata révén reprodukálják,
és magukat ezáltal a környezettől elhatárolják, ezt nevezzük egyébként operacionális
zártságnak - T.B.]; történjen ez az élet [vagyis a sejt; a fogalmat éppen ezen
a szinten határozták meg először - T.B.], a tudat, vagy - szociális rendszerek
esetében - a kommunikáció formájában. Az autopoiézis ezen rendszerek produkciós
módja."
Az autopoiézisnek eredetileg az élő rendszerek vonatkozásában alkalmazott fogalmát
Luhmann kiterjeszti egyéb rendszerfajtákra is, nevezetesen a pszichikai és a
szociális rendszerekre, melyek vonatkozásában szintén érvényesnek látja az operacionális
zártság, az alkotóelemek folyamatos belső, ön(re)produkciójának kritériumait.
Ezen az alapon a rendszereket a következőképpen osztályozza:
A rendszerfajták között több különségtételt
kell tehát tennünk. A gépek mint rendszerek alapvetően különböznek az
összes többitől abban az értelemben, hogy nem autopoiétikus, hanem allopoiétikus
rendszereknek tekintendők. A 2. szinten ezután három rendszerfajta marad: az
organizmusok (azaz a biológiai rendszerek), a szociális, és a
pszichikai (vagyis tudat) rendszerek. Az organizmusok abban különböznek
a másik kettőtől, hogy autopoiézisük operációi, azaz elemeiknek (re)produkciója
sejtszinten történik, míg a szociális és a pszichikus rendszerek mindketten
az értelem médiumában operálnak: őket ezért közös néven értelemfeldolgozó-
és konstruáló rendszereknek nevezi Luhmann. Az értelem médiumában operáló két
rendszerfajta abban különbözik egymástól, hogy mást tesznek meg az értelemkonstruáló
folyamatok (operációk) alapjának: a pszichikus rendszerek esetében a gondolkodás
a fő operációs forma (az operáció végső eleme pedig a gondolat), a szociális
rendszerek esetében pedig a kommunikáció a fő operációs forma (az operáció végső
eleme pedig a megértett kommunikáció).
A sejt, a tudat, illetve a kommunikáció tehát hasonló alapelvű, de különböző
rendszereket alkotnak; ebben a szövegben a továbbiakban a kommunikáció által
létrejövő szociális rendszerekről lesz szó.
3. Az
elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Luhmann saját terminusával:
differenciaelméleti.
A differenciaképzés ugyanis minden rendszerműködés alapelve. A rendszer / környezet
megkülönböztetés révén írható le minden rendszer. De nemcsak a rendszerek, hanem
a formák is csak differenciaképzés segítségével figyelhetőek meg: az alábbiakban
röviden összefoglalom ennek a későbbiek szempontjából alapvető fontosságú luhmanni
fogalomnak (a formának) a meghatározását.
Luhmann szerint a formafogalom korábbi (nem differenciaelméleti) meghatározása
úgy foglalható össze, mint elemek rendszerezett összefüggése, az összefüggésen
belülről megragadva és a véges/végtelen segítségének megkülönböztetésének segítségével
definiálva. Így a forma jelentése megegyezik az alakéval (Gestalt), ellenfogalma
pedig a véletlen lesz. A formafogalom differenciaelméleti felépítése
viszont (amit Luhmann használ), átteszi a súlypontot a forma tartalmáról a differenciájára,
ami által az ellenfogalom, a véletlen a forma részévé válik a differencia
által meghatározott "másik oldal" értelmében. Minden differencia,
amennyiben egységként jelölődik meg, a formafogalom alá sorolható. A forma tehát
egységként felfogott, és így állandósított, újra és újra felhasználható differencia,
mely egy korábbi ellentét magába foglalásával dinamizálja önmagát: alkalmazása
így biztosan lehetségessé válik más és más kontextusokban. Más szavakkal: amennyiben
a megkülönböztetések mint formák jelölődnek meg, kettős garanciát jelentenek:
megkülönböztethetőségüket és reprodukciójukat.
A formák minden esetben ún. "szimmetriatöréssel" jönnek létre, vagyis
aszimmetrikusak: a további műveletek számára csak belső oldalukat bocsátják
rendelkezésre; a belső oldal ugyanis mint jelölt tér (marked space) különül
el a külső oldal jelöletlen terétől (unmarked space), és további műveletek csak
a jelölt térben lehetségesek. Ezeket az operációkat a forma mint megkülönböztetés
nemcsak lehetővé teszi, de irányítja is, mivel a jelölt tér, ahol zajlanak,
a forma mint megkülönböztetés által meghatározott.
A kommunikáció pedig (nem mint folyamat, hanem mint esemény) tulajdonképpen
maga is forma (mint erre reményeim szerint a későbbiek rávilágítanak).
4.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
4.1.
"szűk értelemben":
Szerkezeti egységként jelölhető meg az a három szelekció, melyek a kommunikációt
alkotják: közlés (Mitteilung), információ, megértés. A szelekciók a következőképpen
értendőek: az a tény, hogy A valamit mond (közöl), az ő szelekciója abban az
értelemben, hogy viseli megszólalása felelősségét, illetve, hogy valamilyen
hozzárendelhető okból beszél (pl. mert kérdést intéztek hozzá). Az információ
abban az értelemben szelekció, hogy különbséget tesz a világban aközött, ami
kimondatott, és aközött, ami ezáltal kizáródott (fontos hangsúlyozni: a rendszer
ezáltal "látja" környezetét; vagyis az információ mindig más rendszerre
referál, tehát "ami kimondatott", aszerint látja a rendszer a
környezetét). A megértés pedig azért szelekció, mert egy meghatározott differenciát
aktualizál a közlés és az információ között, és ez a differencia egy másféle
aktualizálás lehetőségét kizárja. (A differenciaképzés
alapja, hogy a közlést mint - a rendszer szempontjából - önreferenciát, az információt
pedig mint valamely külsőre irányuló referenciát /Fremdreferenz/ azonosítja.)
A szintézis, azaz tulajdonképpen a megértés [2]
maga, lehetővé teszi a kommunikáció számára az önmegfigyelést, azaz annak a
meghatározását, hogy ki közölt, és mit közölt. A megértés további kommunikációk
előfeltétele; a folyamatosan képződő és eltűnő kommunikációk rekurzív hálózata
biztosítja a rendszer autopoiézisét, és definiálja egységét. [Fontos:
rendszer és környezet között nincs kommunikáció! A környezet pusztán
megfigyelhető a kommunikáció által: mint információ konstruálódik a kommunikációs
(szociális) rendszeren belül. A kommunikáció tehát nem információátvitel egy
műveletileg zárt élőlénytől vagy tudati rendszerből egy másikba; a kommunikálandó
információ nem "átmegy", hanem közlésre kerül az egyik, illetve képződik
a másik oldalon.]
A megértés: közlés és információ egységben felfogott differenciája; tulajdonképpen
mondhatjuk: forma.
("Szűk értelemben" szerkezeti egységek tehát: információ, közlés,
megértés.)
4.2.
"tág értelemben":
Azért kellett bevezetni ezt a "tág értelmű" kategóriát, mert az imént
ismertetett kommunikációfogalom csak a magja a luhmanni kommunikációs-felfogásnak.
További fontos szerkezeti elemek merülnek fel, ha azt a kérdést tesszük fel,
vajon nagy valószínűséggel sikeres lehet-e a kommunikáció, mint olyan? Azaz,
valószínű-e, hogy A megérti B-t? Luhmann válasza erre: nem. Éppen ezért,
a megértés valószínűségének növelése céljából újabb "szerkezeti egységek"
épülnek a kommunikációfogalom köré.
(Luhmann szerint egyébként éppen ebben rejlik a szociológia problémája: elmagyarázni,
hogyan lesz egy magában valószínűtlen kommunikáció valószínű.)
Visszatérve ezekhez az "újabb szerkezeti egységekhez": ezeket médiumnak
nevezzük. (A médium általános értelmében a formával szorosan összefüggő
fogalom: a formaképződések ugyanis minden esetben valamely médiumban történnek;
ahogyan például a lábnyomnak a vizes homok a médiuma; csak ebben tud realizálódni.
A médium tehát valamennyi potenciális differenciaképződést tartalmazza.)
Visszatérve a kommunikációhoz: ebben az esetben többféle médium is közreműködik
a sikeresség minél nagyobb esélyének a megteremtésében;
a nyelv mint médium lehetővé teszi, hogy átlépjük a közvetlen észlelhetőség területét, és szimbolikus általánosítások segítségével jelek formájában olyasmiről is kommunikáljunk, ami nincs jelen, vagy csak lehetséges.
az ún. kiterjesztő médiumok (Verbreitungsmedien) megnövelik annak az esélyét, hogy A számára B elérhető legyen (ilyen médium pl. az írás). [ezek a médiumok növelik továbbá annak valószínűségét is, hogy a jelek mindkettejük számára egyformán álljanak rendelkezésre - tehetnénk hozzá.]
a legnagyobb jelentősége talán az ún. szimbolikusan általánosított kommunikációs médiumoknak van. Ezek olyan speciális struktúrák, melyek a valószínűtlenséget valószínűséggé transzformálják: A szelekcióját ezek hatására nagyobb valószínűséggel fogja akceptálni B. A szimbolikusan általánosított kommunikációsmédiumok valójában a társadalmi rend képzésének alapvető faktorai, ilyenek, mint pl. hatalom, tudományos igazság, pénz (v. tulajdon / pénz), szeretet, művészet, értékek.
A kommunikációs siker tehát valószínűtlen, mert A visszautasíthatja azt a szelekciót, melyet neki B javasol, mint A saját későbbi szelekciójának premisszáját (pl. kérés, javaslat, parancs, stb.) [3]. DE nagy valószínűséggel fogja elfogadni A a B-től kapott parancsot, hogy fizessen büntetést, ha tudja, hogy B-nek hatalma van erre. Vagy: A nagy valószínűséggel elfogadja B azon állítását, hogy a Föld a Nap körül kering, mert tudja, hogy tudományos igazságról van szó.
Egy szimbolikusan általánosított kommunikációsmédium akkor tölti be funkcióját - mondja Luhmann - ha a szelekció elfogadása konkrét helyzettől független; vagyis: létrejön a szelekció koordinálásának generalizált szabályozottsága.
A médiumokkal kapcsolatban elmondottak
röviden összefoglalva azt eredményezik (optimális esetben), hogy a kommunikációk
értelme formákba kondenzálódik, melyek más helyen, időpontban, más partner mellett,
más helyzetekben is "működnek". (Az értelem generalizálódik).
A szimbolikusan általánosított kommunikációsmédiumok legfőbb strukturális
tulajdonsága, hogy egy binárisan sematizált kódot tételeznek fel, vagyis két
érték közti ,megkülönböztetést produkálnak (pl. tudományos igazság: igaz / nem
igaz). A két kódérték megkülönbözettése által minden eseményből információ nyerhető:
pl valami igaz vagy nem igaz. Szociális preferenciák az egyik kódértéket pozitívként
jelölik meg: ez lehetővé teszi a kódnak, hogy ebben az értékben lokalizálódjon:
pl az "igazság" az "igaz" kódértékben.
5.
A koncipiálásba bevont színterek:
Általánosságban újra azt mondhatjuk:
a szocialitás. [A luhmanni elmélet esetében - ebből a szempontból
- nem érdemes olyan színtereket megkülönbözettni, mint pl. személyközi kommunikáció,
tömegkommunikáció, stb., már csak azért sem, mert maga a "személy"
kifejezés is elég sajátos értelemben szerepel ebben az elméletben; lásd ugyanezen
az oldalon, alább.]
Pontosabban: mindazok a rendszerek, ahol kommunikáció zajlik. Ezek pedig, mint
fentebb a rendszerek taxonómiájánál láthattuk, definíció szerint a szociális
rendszerek.
Még pontosabban: ahol nyelv használtatik. [Szándékosan nem írtam,
hogy "beszélnek";tekintettel a luhmanni elmélet sajátságos személy-fogalmára.
Eszerint ugyanis a személy nem rendszer, hanem identifikáció. A személy mint
terminus itt nem az egyes ember konkrét természetének individuális egyediségére
utal, hanem egy olyan formát jelent, melynek segítségével kommunikációs struktúrák
figyelhetőek meg.]
Ennél is pontosabban: ahol a nyelv, vagy annak ekvivalense használtatik. Ilyen
ekvivalens például a művészet, amely nem más, mint sajátos kommunikáció. Luhmann
egy interjúban [4] a következőképpen nyilatkozott
erről: "…egy művész tulajdonképpen más megfigyelőket akar, szinte mondhatjuk
így, megszólítani. El szeretné érni műve adekvát megfigyelését, mégpedig azon
sajátosság által, hogy az embernek valahogy nincs választási lehetősége bármit
látni. Ha a művet látjuk, a döntéseket vagy a megfigyeléseket látjuk, melyek
létrehozták. És megértünk valamit abból, ami szándékolva volt. Ezt is kommunikációnak
nevezem". (Sajnos nincs módom bővebben kifejteni a művészet-kommunikációval
kapcsolatos kérdéseket, mert az ebben az esetben bevezetendő új fogalmak és
érvelések teljesen más irányba vinnék a jelen dolgozatot.)
6.
A koncipiálásba bevont funkciók:
A funkciók kérdését, azt
gondolom, az előzőekben többször is érintettem.
A funkció szintén központi fogalma a luhmanni elméletnek.
A társadalom differenciálódását ugyanis eszerint úgy kell elképzelnünk, mint
egy nagy, minden kommunikációt magába foglaló szociális rendszert, melyen belül
különböző, pontosan meghatározott funkciók ellátására alrendszerek különülnek
el. Ezek a funkciók az alrendszerekben a (szimbolikusan általánosított kommunikációsmédiumok
esetében már megismerthez hasonló) bináris kódok formájában manifesztálódnak,
és vezérlik az alrendszerek (ezáltal is) specializált kommunkációit.
A tömegmédiumok (a médiuot ebben az esetben "hagyományos" értelmében
véve) rendszere például a következő funkciót hivatott betölteni: a társadalom
egyéb rendszerei (mint pl. jog, gazdaság, stb.) által termelt információkínálat
kiválogatása, feldolgozása (minden rendszer számára dekódolható témákká formálása),
majd újrafelkínálása a rendszerek felé.
A művészet rendszerének funkcióját pedig Luhmann így foglalja össze [5]:
"A művészet megjeleníti a világot a világban. […] A valóság alternatív
változatára való utalás eleinte természetesen nem mond többet annál, mint ami
ebben a változatban megjelenik. Egy szebb, ideális, értelemben gazdagabb világot
idéz fel, s ezáltal a vallást és/vagy a város vagy a hatalmi központ politikai
identitását. Hosszú és kacskaringós utakon azonban fokozatosan elszakadnak ezektől
a mintáktól, illetve azokat immár a művészet rendszerének másodlagos, díszítő
szolgáltatásaivá értelmezik át. Végül a művészet funkciója magának a világkontingenciának
a létrehozásában jelenik meg. A megszokott hétköznapi változatról kiderül, hogy
felszámolható [mert a művészet rámutat, hogy "a" valóság mint olyan
megfigyelése lehetetlen, és minden valóságmegfigyelés a megfigyelő számára láthatatlan
alap-megkülönböztetés függvénye - T. B.]. […] A műalkotás önmaga példáján mutatja
be, hogy hogyan jelenik meg a kontingens módon létrehozott, az egyáltalán nem
szükségszerű végül is szükségszerűként [a forma által - T. B.]…"
7.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó.
Csak mellékesen szeretném megjegyezni, hogy a leírás / magyarázat szintjeinek
megkülönböztetéséhez nagyon hasonlót használ maga az elmélet a megfigyelés szintjeinek
elemzésekor. Luhmann beszél ún. első rendbéli megfigyelőről (/megfigyelésről),
mely a világot, a világ objektumait a következő alapkérdés mentén figyeli meg:
"Mit figyelek meg? Megkülönböztetést használ, hogy a megfigyeltet
valami mástól elhatárolja és megjelölje, például: "egy asztal". Csak
a megkülönböztetés jelölt oldalát látja (az asztalt), a megkülönböztetés által
megképződő jelöletlen oldalt ("nem-asztal") nem, vagyis magát a megkülönböztetést
nem "látja". A második rendbéli megfigyelő abban különbözik alapvetően
az első rendbélitől, hogy ő az első rendbéli megfigyelést figyeli meg; a megkülönböztetés
mindkét oldalát látja, és azt is, hogy a megkülönböztetés tulajdonképpen
az első rendbéli megfigyelő által a megfigyelés során realizált művelet, vagyis:
nincs szükségszerűen a világban, nem a világhoz tartozik, hanem a megfigyelőhöz.
8.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Humberto Maturana és Talcott Parsons elméletei többek között, melyek nagy
hatással voltak rá (Maturana at autopoiézis és az operacionális zártság, Parsons
pedig a funkcionális rendszerek elméleteive); Jürgen Habermassal való kapcsolata
közismert (a vita); a konstruktivizmus különféle irányzatainak képviselői is
kapcsolatba hozhatóak Luhamnnal, így pl. Siegfried J. Schmidt, talán egészen
a fenomenológusokig, mint Peter Berger és Thomas Luckmann (amennyiben Luhmann
is, ők is alapvető fontosságúnak [és kommunikáció által megvalósulónak] tekintik
a társadalmi valóság konstrukciós mechanizmusait; persze a párhuzam itt kissé
erőltetett, de sajnos nincs terem kifejteni, miért gondolom, hogy valójában
mégis létezik.
9. Az
elméletalkotás célja:
Maga Luhmann úgy határozza meg az elmélet célját, mint annak megmagyarázását,
hogy a valószínűtlen kommunikációs sikerek mitől következnek be mégis.
(Azaz: mitől / hogyan működik mégis a társadalom.)
10.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Szociológiaelmélet, pontosabban
társadalomelmélet, amennyiben "a társadalomelmélet körébe tartozónak
tekinthetjük mindazokat az elméleti konstrukciókat, amelyeket a társadalomnak
mint sajátos és önálló, sui generis világnak az elméleti megalapozására és magyarázatára
hoztak létre." [6]
11.
Az elmélet háttérdiszciplinái:
Szociológia, neurobiológia
(Maturana), távolabbról: filozófia
12. Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
12.1.
Luhmann-szövegek:
Luhmann, Niklas: Ökologische Kommunikation. kann die Moderne Gesellschaft sich auf ökologische Gefährdungen einstellen? Opladen, 1986
Luhmann, Niklas: Paradigmawechsel in der Systemtheorie (Ein Paradigma für Fortschritt?) In: Herzog - Koselleck (Hrsg.): Epochenschwelle und Epochenbewusstsein. München, 1987
Luhmann, Niklas: Soziale Systeme. Frankfurt am Main, 1987.
Luhmann, Niklas: Die Realität der Massenmedien. Opladen, 1996.
Luhmann, Niklas: Die Kunst der Gesellschaft. Frankfurt am Main, 1997 (1. kiadás: 1995).
Luhmann, Niklas: Die Gesellschaft der Gesellschaft. Franfurt am Main, 1997.
magyarul:
Luhmann, Niklas: A műalkotás és a művészet önreprodukciója. In: Kiss Attila Atilla - Kovács Sándor s.k. - Odorics Ferenc (szerk.): Testes Könyv I. (deKON-KÖNYVek 8.) Szeged, Ictus és Jate , 1996. 113-161., ford. Gergó Veronika.
Luhmann, Niklas: Látom azt, amit te nem látsz. (szerk. Karácsony András), Osiris, Budapest, 1999.
Luhmann, Niklas: Szerelem, szenvedély. Jószöveg Könyvműhely, Budapest, 2000.
12.2. szekunder irodalom:
Glossar zu Niklas Luhmanns Theorie sozialer Systeme Von Claudio Baraldi, Giancarlo Corsi und Elena Esposito. Frankfurt am Main, 1999.
Horster, Detlef: Niklas Luhmann. München, 1997.
Huber, Hans Dieter: Interview mit Niklas Luhmann am 13. 12. 90 in Bielefeld. In: Texte zur Kunst, Vol. I., (Herbst 1991), No., 121-133.
G. Kneer, A. Nassehi: Niklas Luhmanns Theorie sozialer Systeme. Eine Einführung. München, 1993.
Werber, Niels: Das Kunstwerk
im Zeitalter seiner systemtheoretischen Beobachtbarkeit.
Zu Niklas Luhmanns Buch "Die Kunst der Gesellschaft". In: Weimarer
Beiträge,
H. 3. 1997. 339-349.
magyarul:
Bangó Jenő - Karácsony András (szerk.): Luhmann - könyv. Budapest, Rejtjel, 2002.
Balogh István - Karácsony András:
Német társadalomelméletek. Balassi, Budapest,
2000. (A rendszer, autopoiészisz, kommunikáció című fejezet; 269-330.)
Jegyzetek:
[1] vö: Niklas Luhmann: Ökologische Kommunikation. kann die Moderne Gesellschaft
sich auf ökologische Gefährdungen einstellen? Opladen, 1986.: 266. Fontos megjegyeznem,
hogy az autopoiézis terminus valójában H. Maturanától származik; jelen írásban
azonban hangsúlyozottan az itt említett luhmanni megközelítésről lesz szó, ezért
idézem ehelyt is Luhmannt. [vissza]
[2] A megértés természetesen nem pszichikai értelemben, hanem mint egy szociális
rendszer reprodukciója értendő. [vissza]
[3] Erre hosszabban nincs módom kitérni, de Luhmann szerint itt arról van szó,
hogy - főleg a "távkommunikáció" kiterjesztésével - a szelekció, és
az ennek elfogadására vonatkozó motiváció közötti kapcsolat elveszti egyértelműségét.
[vissza]
[4] Hans Dieter Huber: Interview mit Niklas Luhmann am 13. 12. 90 in Bielefeld.
In: Texte zur Kunst, Vol. I., (Herbst 1991), No., 121-133. (A továbbiakban:
Huber 1991) [vissza]
[5] Niklas Luhmann: A műalkotás és a művészet önreprodukciója. In: Kiss Attila
Atilla - Kovács Sándor s.k. - Odorics Ferenc (szerk.): Testes Könyv I. (deKON-KÖNYVek
8.) Szeged, Ictus és Jate , 1996. 113-161., ford. Gergó Veronika. (Er.: Niklas
Luhmann: das Kunstwerk und die Selbstreproduktioner Kunst. In: DELFIN III, 1984,
257-278.) [vissza]
[6] Balogh István - Karácsony András: Német társadalomelméletek. Balassi, Budapest,
2000. 13. [vissza]
Az összefoglalót készítette: Tóth Benedek
Dátum: 2003-02-12