1. általános 
  meglátások
  Az összefoglaló lényegre törő, a feldolgozásban szereplő megállapítások általánosságban 
  helytállók. Néhány esetben zavarónak tartom a szűk megfogalmazásokat, mert ezek 
  akadályozzák a téma tartalmas kibontakozását.
  Javaslom magát a modellt a számára legmegfelelőbb rovatban és nem mellékletként 
  közölni. (Vélhetően ez technikailag megoldható, ha mégsem, a rovatban utalni 
  kell rá.)
  Nem látom a legjobb eljárásnak (bár nagyvonalúsága miatt kétségtelenül elegáns) 
  a 3 rétegű és 4 szempontú modell puszta szétvágásával megoldani a "koncipiűálásba 
  bevont szerkezet(ek), ill. szerkezeti egységek", a "színterek" 
  és a "dinamikák" kérdését: pusztán így feltölteni ezeket az elméletleíró 
  egységeket azzal jár, hogy a téma tanulmányozójában jogos hiányérzetek keletkeznek.
  Végül: javaslom elhagyni az életrajzi áttekintést; általa nem jutunk közelebb 
  Panofsky gondolkodásmódjának kommunikációba történő bevonásához avagy kommunikációelméleti 
  jellegének feltárásához.
2. 
  az adott szerkezeti elemek kifejtéséhez fűzött gondolatok
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  A szerepeltetett elnevezés (: Vizuális kommunikáció - ikonológia) elemzése:
  Az itt olvasható megnevezés inkább a kommunikáció észleleti válfajának a megnevezése 
  (ha lehet egyáltalán így tagolni a kommunikációt, azaz az észlelet mint szempont 
  szerinti kommunikációkról beszélni). Mellette egy műelemző mód szerepel - ikonológiai 
  - ez a vizsgált téma háromlépcsős rendszeréből az utolsó. Így a közölt megnevezés 
  nem tud kellőképpen kommunikáció-elméleti elnevezés lenni. Ha azonban meglátjuk, 
  hogy Panofsky gondolatában a műértelmezés mint a kommunikatív aktus összetevője 
  szerepel, akkor éppen a háromlépcsős modell válhat az elnevezés lényegi összetevőjévé.
  Javaslatom:
  Panofsky háromlépcsős megértés elmélete 
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Bár a művészet (és a mű) alatt a legkülönfélébb helyzetekben szokásos a vizuális 
  művészeteket vagy az ún. képzőművészetet érteni (valahogy hasonlóan, mint népművészet 
  alatt a népi tárgyalkotó és díszítő művészetet), ebben az esetben azonban javaslom 
  félreérthetetlenül a vizuális művészetekre történő vonatkoztatást. Javaslom 
  továbbá a műinterpretáció és a műelemzés mellé a művészetelméletet és a művészettörténetet 
  is bevenni - nagyjából mint az előzőleg megnevezett területek kiszélesítését.
  Ugyanakkor nem javaslom megtartani a második gondolati egységben szereplő idézetet, 
  mert éppenhogy leszűkítő értelmű. Indoklásom: 1. Panofsky A jelentés a vizuális 
  művészetekben c. könyve egyik fejezetét ezzel a mondattal indítja ugyan, de 
  a szövegösszefüggésekből nyilvánvaló, hogy az akkori (1930-50) években elfogadott 
  értelmezést érti alatta. 2. Ebben a fejezetben (: Ikonográfia és ikonológia: 
  bevezetés a reneszánsz művészet tanulmányozásába) éppen azt fejti ki, hogy a 
  műalkotások jelentését vagy belső tartalmát feltárni az ikonológia módszerével 
  lehet.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Mivel Panofsky a műértelmezést a) a befogadó személyiségének felkészültsége 
  és b) a műbe az alkotó által beépített korra és civilizációra vonatkozó ismeretek 
  összefüggésében értelmezi, úgy gondolom, létezik olyan kommunikáció-elméleti 
  csoport, amely az ilyen típusú a függőségeket képes kommunikáció fogalommal 
  is megragadni.
  (Úgy gondolom, ebben a rovatban bővebben és pontosabban kellene tehát megmutatni, 
  hogy a Panofsky-féle modell a kommunikációra - vagy annak bizonyos összetevőjére 
  - alkalmas modell.)
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  A mostani lakonikus megállapítás mellett javaslom kifejteni, hogy mennyiben 
  leíró és mennyiben magyarázó az elmélet. Úgy gondolom, hogy a kettősség nagyjából 
  a lépcsőkben (avagy a modell hierarchikus szintjeiben) mutatható ki, mert az 
  első és a második szint inkább leíró (kifejtendő, hogy milyen értelemben és 
  hogy melyek a társuló magyarázó tartalmak), a harmadik pedig egyértelműen magyarázó 
  irányultságokkal bír.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  -
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  Jelenleg csak a teljes konstrukció egyik iránya bontakozik ki és az is egyféle 
  aspektusból.
  Javaslom itt közölni a teljes modellt (1955-ös változat), amelynek táblázatos 
  rendszerében jól szemlélhető a szerkezet.
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Úgy gondolom, hogy a most szereplő felsorolás a "színtereket" kissé 
  szűken ragadja meg, mivel a szerkezetből egyszerűen kiemelt kategóriákkal válaszolja 
  meg a kérdést. Javaslom az olyan értelmező magyarázatokat, amelyek egyúttal 
  általánosabb szintre is juttatják a megnevezéseket (Pl. Panofsky a művészi motívumok 
  világán a vizuális nyelvet, a tárgyábrázolást, a témaábrázolást és -kifejezést 
  érti, amely együtt a műben láthatók beazonosítása, avagy a látható mű maga; 
  lehet, hogy az egyik színtér a mű maga?)
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  Részben el tudom fogadni, hogy a téma feldolgozója a modell két szempontjában 
  és az e szerinti tartalmak három szinthez kapcsolt felsorolásában meglátja a 
  változásra vonatkozó tényezőket, de ezzel még semmit nem mondtunk a valóságos 
  dinamizmusról, hiszen pusztán a szerkezet elemeit soroltuk. Az egész rendszer 
  dinamikája - meglátásom szerint - e fölött ragadható meg. Éppen abban, ahogyan 
  a "rétegek" egymásra hatnak, ahogyan mindegyikük ugyanarra a műre 
  vonatkozik, vagy éppen abban, hogy mindegyik "szint" egyazon műelemző 
  személy gondolkodásában jelen van. (Ezt Panofsky maga is megfogalmazza, amikor 
  azt mondja, hogy az áttekintő táblázatba szerkesztett megközelítési módok a 
  műalkotás értelmezésében "egyetlen szerves és megbonthatatlan folyamattá 
  olvadnak egybe".) 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  -
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Kevéssé érzem találónak az itt szereplő megfogalmazásokat, különösen az idézőjelbe 
  zárt szöveg zavaró, mivel környezetéből kiragadott és azt sugallja, mintha az 
  elmélet közvetlenül is foglalkozna az alkotás mikéntjével.
  Módosítási javaslat:
  Eredendően művészetelméleti és művészettörténeti célok érdekében jött létre. 
  
  A műalkotások értelmezésével a) forma és tartalom, b) a műben rejlő korra vonatkozó 
  egyetemes összetevők, c) az egyedi műalkotás és ezen keresztül a művészettörténet 
  filozófiai kapcsolódásának, valamint d) az ikonográfia és az ikonológia különbségének 
  feltárása.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Módosítást javaslok a következők szellemében:
  1. a szövegben jelenjen meg, hogy Panofsky az elméletét általános érvénnyel 
  fogalmazta meg, de elsősorban az őt érdeklő művészettörténeti korokra alkalmazta
  2. természetesen nem a tárgyábrázoló műalkotásokról, hanem a tárgyábrázoló műalkotások 
  (avagy az ábrázoló művészet) értelmezéséről van itt szó.
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  -
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
  Nagyon jónak tartom, hogy az elméletet kifejtő és a kapcsolódó Panofsky-műveken 
  kívül megjelent egy olyan szerző műve, aki Panofsky háromlépcsős modelljének 
  mai értelmezésével foglalkozik.
  Ajánlok e mellé bevenni egy korábbit (mivel itt korabeli értékelésben olvashatunk 
  Panofsky modelljéről): Białostocki, Jan: Régi és új a művészettörténetben. Szerk.: 
  Marosi Ernő. Corvina Kiadó