Észrevételek
Bódi Jenő Richard Sennett-ről
készített összefoglalójához.
A kocipiálásba bevont dinamikák címszó alatt összefoglalható lenne
a különböző dimenziókban leírt változások összefüggése.
Sennett alapvetően a közélet eróziójáról, formális kötelezettséggé válásáról
beszél. Ebben a "hanyatlástörténetben" a személyiség, a személyes
(elsősorban családi) viszonyok és a civilizált - főképp városi - tér átalakulása
összefonódik. A tér és a nyilvánosság változása új funkciókat, új viszonyokat
teremt. és hozzájárul a személyiség közéleti tényezővé válásához, mert a 19.
században a személyiségbe vetett "szekuláris hit" összekapcsolódik
az ipari kapitalizmus által létrehozott új struktúrákkal. A test és személyiség
egyre inkább dekódolhatóvá válik, a külső megjelenéssel a belsőre próbálnak
utalni, illetve a külsőségeket a belső "én" indikátoraiként értelmezni
(lásd Balzac leírásait, melyekre Sennett is bőven és nagy kedvvel hivatkozik).
A test (és a beszéd) az, amely kapcsolatot teremt az utca és a színház között,
a modern, városi társadalomban sokféle jel (öltözködés, beszédmód) révén értelemet
adhatunk az idegenekkel való érintkezéseknek, találkozásoknak, egyfajta személytelen
kapcsolat kialakulásának. Az utca közönsége felé játszhatunk szerepeket. Ilyen
értelemben Sennett elemzése a színházról a társadalom tágabb köréről is szól,
a sztárrendszer megjelenése analóg lehet a személyiség közéleti előretörésével.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal menüpont alatt talán
lehetne néhány szót szentelni Erving Goffmannak, és az én-prezentációval kapcsolatos
szociálpszichológiai elképzelésének ("homlokzat"), amely azért rímelni
látszik Sennettnek az utca és színház összeköttetéséről, a színházról, mint
a közéleti viselkedés modelljéről szóló fejtegetéseivel (És a Koncipiálásba
bevont funkcióknál is megjelenik az "én-megjelenítés"):
A színházi kifejezések olyan jól illenek az emberi kölcsönviszonyok elemzéséhez,
hogy Goffman egész terminológiáját rájuk alapozza. A színi előadásokra emlékeztetnek
nyilvános szerepléseink: begyakorolt "forgatókönyvek" biztosítják,
hogy ne kelljen az ismétlődő szituációkat újraértelmezni, van lehetőség a "kellékek"
előkészítésére, a "színpadra lépést" megelőző "próbára".
A legnagyobb hangsúlyt pedig a homlokzat (face) kialakítására fordítjuk, amelynek
funkciója a kontextusnak megfelelő (általában pozitív) társadalmi értékek bemutatása.
A homlokzat Goffmannál az énnek egy - rendszerint rögzített formájú - képe:
meghatározza a helyzetet a megfigyelők számára, akár szándékosan, akár akaratlanul
közvetíti a szereplő (Goffman, E., A hétköznapi érintkezés szociálpszichológiája.
Gondolat, Bp., 1981. 109-111).
Goffman elmélete szerint a homlokzat kialakítása természetesen nyelvi fordulatokat
is tartalmaz, hiszen a verbális föllépés erőteljesen befolyásolja a partnerek
következtetéseit, válaszreakcióit.
Illetve a társadalomtudományokban általában is elterjedt a színház-metafora,
a társadalmi érintkezések dramaturgiai modellje.
Általában pedig: Bódi kolléga ismertetése nagyon jó, összefogott, magam rögtön a kötet után nyúltam.