Hymes, Dell: Kommunikatív kompetencia

Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
- társadalmi kommunikáció

Az elmélet érvényességi területe:
- szociolingvisztika

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
- kommunikatív kompetencia

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
- leíró és magyarázó

A koncipiálásba bevont funkciók:
- "a nyelvhasználat és a nyelvhasználók adekvát elméletének" kialakítása
- a tökéletes kompetencia, a homogén beszélőközösség és a szociokulturális tényezőktől függetlenített nézeteken való túllépés

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
- nyelvi kompetencia leírása/bemutatása
- nyelvi performancia meghatározása

A koncipiálásba bevont színterek:
- helyi közösségekben a beszélő és a kontextus kapcsolata
- sokrétű beszélőközösség és eltérő kompetenciák
- szociokulturálisan meghatározott észlelés

A koncipiálásba bevont dinamikák:
- a strukturális nyelvészettel szemben az alkalmazás előtérbe helyezése
- a nyelvi jelenségek szociokulturális hátterének hangsúlyozása

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
- Saussure - langue/parole
- Chomsky - kompetencia/performancia
- beszédaktus elmélet

Az elméletalkotás célja:
- a nyelv elsajátításának és a helyes nyelvhasználat képességének kialakulása gyermekkorban (illetőleg ennek vizsgálati lehetőségei)
- hátrányos helyzetű gyerekek nyelvi problémáinak kérdéséhez való hozzájárulás

Az elmélet alkalmazási terepe:
- alkalmazott nyelvészet

Az elmélet háttérdiszciplínái:
- kognitív nyelvészet
- generatív nyelvészet
- pszicholingvisztika
- fejlődéslélektan

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:

Az összefoglalót készítette: Frazon Zsófia
Dátum: 2003. január


[vissza a lap tetejére]