A kommunikációelmélet megnevezése:
Heidegger nyelvfelfogása.
Az elmélet érvényességi területe:
A nyelv szerepe az ember világ- és önmegértésében.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Heidegger nem kommunikációról beszél, hanem nyelvről és beszédről és az ezeket
beindító lényegi folyamatokról.
Az elmélet leíró vagy magyarázó:
Amennyiben elméletnek lehet nevezni, úgy magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók:
Az ember hogyan érteti meg önmagával azt a létet, amelyet élnie kell és mi ennek
a megértésnek a funkciója? Heidegger alapgondolata, hogy az ember eleve létmegértésben
van. A lét - az egzisztencia - értelme valamilyen módon rendelkezésünkre áll.
Ebből nőhet ki a lét értelmére irányuló kérdés. Az, hogy ez a kérdés lehetséges
- hogy fogalmilag képesek legyünk megragadni -, előfeltételezi azt, hogy benne
tartjuk magunkat a "van" - az egzisztálás - megértésében. Ezt a fogalmiság
nélküli megértést nevezi Heidegger átlagos és homályos létmegértésnek.
A rákérdezés az ember megismerő keresése, amely csak az ember hogy- és ígylétében
történhet, azaz egy itt és most állapotban és állapotról. Tehát a rákérdezettben
- a létben - benne rejlik a kikérdező, a létezők egyike, az ember, ebből következően
a lét a jelenlevő, kéznéllévő "van"-ban található. A lét megértése
a létező létbeni áttekinthetővé tétele. A létező pedig nem általában az ember,
hanem mi magunk vagyunk, akik képesek vagyunk kérdezni, ezért Heidegger a létezőt
a jelenvalólét terminussal jelöli. A jelenvalólét lényegéhez tartozik
az átlagos létmegértés, a lét előfeltételezése és előzetes szemügyre vétele.
A lét, ha rákérdezünk, mindig vissza vagy előre vonatkoztatja magát a kérdezésre.
A kérdezés a létező - a jelenlevő ember - egy létmódusza. Ezt a létmóduszt tehát
mindig lényegileg érinti a lét.
Heidegger fontosnak tartja a lét és a létező megkülönböztetését: a lét nem a
legmagasabb létező, vagy a létező egésze, hanem mindig a jelen levő lét, vagyis
a jelenvalólét. Ez a különbségtétel az ontológiai differencia.
A koncipiálásban bevont szerkezetek:
Heidegger szerint a jelenvalólét lényegéhez hozzátartozik a világban lét is.
A világ megértése és a benne élő létező megértése a cél. A jelenvalóléthez hozzátartozik
a létező létének a megértése és az, hogy létének egy értelmezettségében tartja
magát. Létét tehát abból a létezőből érti meg, amelyhez állandóan viszonyul,
a világból. A világmegértés így visszasugárzik a jelenvalólét-értelmezésre.
A jelenvalólét létének előkészítő megértése a mindennapok alapszerkezetének
megértése. A világban-való-létnek - ami az ember alapvető létmódja - három mozzanata
különíthető el: a világ, a világban-való-lét alanya és a benne-lét.
Nem arról van szó, hogy az objektum és a szubjektum elkülönül, mert az ember
mindig is a világban van. Ez persze nem téri elhelyezkedést jelent, hanem hogy
az embernek köze van hozzá, bele van bonyolódva a világba. A megértés az ember
számára önmaga és a világ viszonyára vonatkozik. A megértés lehetőségeket vetít
előre és majd az értelmezés sajátítja el a megértettet. Az előzetes megértés
nélküli értelmezés azonban gyökértelen, csak az előzetes megértésen alapuló
értelmezés lehet sikeres, amennyiben birtokolja a dolgot, amit egy meghatározott
értelmező látásmód felé vezet és egy meghatározott fogalmisággal teszi ezt.
Az értelmezésből származik a kijelentés, vagy fordítva: a kijelentés az ember
megértett világban-való-létének a származéka. A kijelentés igazsága a létező
felfedése. A kijelentés az értelmezésben, majd a megértésben, végül a világban-való-létben
alapozódik meg. Ebből következően minden igazság a jelenvalólétre vonatkozik.
Az, amiből a jelenvalólét valami létet megérthet, az idő. A történetiség
a jelenvalólét egyik időbeli létmódja, csak ennek alapján lehetséges történelem.
A jelenvalólét egy öröklött jelenvalólét-értelmezésbe nőtt bele és nőtt benne
fel. Ebből következően a múltja mindig jelen van. Egy nyelvi szöveg megértése
például nem valamilyen mindig érvényes logika által történik, hanem a történelmi
gondolkodás erőfeszítésével, ami azt eredményezi, hogy a különböző korokban
újra és újra szintézisbe kell hozni a jelenvalólét lehetőségeit, azaz a jövőt;
és a hagyomány elsajátítását, azaz a múltat. A történelem során mindig különböző
léttartományok kerültek előtérbe, és Heidegger szerint nem történt meg a létkérdés
felvetése. A létet létezőnek tekintő, eltárgyiasító európai filozófia - a metafizika
- létfelejtésbe zuhant, ezért szükséges visszanyúlni az antik létmeghatározáshoz.
A létkérdés vezérfonalát követve egy destrukciót kell végrehajtani a
berögzült tradíció fellazítására és az e tradíció általi elfedések megszüntetésére.
A destrukció nem elpusztítást jelent, hanem tulajdonképpen dekonstrukciót, azaz
szabaddá tesszük magunkat annak a befogadására, ami a tradícióban szól hozzánk,
a létező létének befogadására. Az antik ontológiát tehát az időiség fényében
kell újra szemügyre venni.
A koncipiálásban bevont színterek és dinamikák:
A létező "mindenségén" belül különböző tartományok, a dolgok különböző
tárgyterületei hozzáférhetőek. A léttartományok alapstruktúráinak a kidolgozása
a benne élés következtében már a tudományos vizsgálódás előtt megtörtént. Az
így keletkezett alapfogalmak irányítják a tárgyterület konkrét feltárását. A
területről egyre több ismeret halmozódik fel, azonban a tudományos kutatás előrelépése
az adott terület alapszerkezetére vonatkozó kérdések megválaszolásával halad
előre. A tudomány - mint lét- és gondolkodásmód - mozgása saját alapfogalmainak
a folytonos, tudatos felülvizsgálata. A tudomány színvonalát az határozza meg,
hogy mennyire képes saját alapfogalmait válságba hozni.
Az alapfogalmak kijelölése tehát a tárgyterület előzetes átvizsgálásakor történik.
Mivel azonban az egyes területek a létező tartományai, az alapfogalmak kijelölése
tulajdonképpen a létező értelmezése létének alapszerkezete szempontjából. Ez
a kutatás pedig megelőzi a pozitív tudományokat. Ez a megalapozás különbözik
az utánuk következő logikától. Ez produktív logika, amely "betör"
egy meghatározott létterületre, feltárja annak létszerkezetét, és az így nyert
alapstruktúrákat, mint kérdéskijelöléseket bocsátja a pozitív tudományok rendelkezésére.
A tudományok tehát az ember létmódjai, de nem az egyetlen és legközvetlenebb
létmódjai. Mivel az ember jelenvalóléte kitüntetett a többi létezőhöz képest
- hiszen létében létviszonya van e léthez, eleve létmegértésben van -, az alapvető
vizsgálódás a jelenvalólét egzisztenciális analitikája, annak a kérdésnek
a feltevése, hogy mi konstituál egzisztenciát. A lét kérdésének célja egyrészről
tisztázni azon tudományok lehetőségeinek feltételeit, amelyek a létezőt mint
így- vagy úgy-létezőt eleve egyfajta lét megértésen belül kutatják, másrészről
tisztázni azon ontológiák - a létre kérdezők - lehetőségeinek feltételeit,
amelyek megelőzik és megalapozzák az ontikus - a létezőkkel foglalkozó,
előbb említett - tudományokat.
A jelenvalólét értelmezésére - amely jelenvalólét mi magunk vagyunk az összes
eddig kifejlesztett létmóduszunkkal együtt - a hermeneutika hivatott. A hermeneutika
tevékenysége a kérdezés. A kérdezés struktúrája az ember létmódjához kötődik.
A hermeneutika a problémákkal szemben kérdéseket megfogalmazó filozófia, amely
kérdések előzetesen bizonyos értelemben értettek. A hermeneutikailag tudatos
kérdezés önmagára is rálátással bír, saját eredetét és saját végét is látja.
Ez az alapja Heidegger filozófia meghatározásának: a filozófia a tényleges emberi
életből, annak értelmezéséből, vagyis az emberi ittlét - a jelenvalólét - hermeneutikájából
indul ki és ide is tér vissza.
A tényleges emberi élet, a ténylegesség - a fakticitás - viszonya a hermeneutikához
nem olyan jellegű, mintha az előbbi az utóbbi tárgya volna, és nem csupán az
a cél, hogy a hermeneutika megfelelően megragadja a fakticitást, hanem a hermeneutika
a fakticitáshoz tartozó létmód. Ha a hermeneutika tárgyként bírja a fakticitást,
akkor a hozzávaló viszony ezáltal megváltozik. A kérdés és a tárgya egymásrautaltságban
vannak, a kérdés soha nem válhat egy univerzális, tárgytól független elemzési
technikává.
A hermeneutikai filozófia tehát lehetővé teszi önmagunk kérdésessé tételét,
az önmagunkra való rákérdezést a hermeneutikai kérdezés által. A történelmi
lét a létmegértés hermeneutikus kivetülése által, vagyis a gondolkodásban érvényesülő
lét által kerül át a nyelv házába, amelyben a világ már rögzítve van az átlagos
és homályos - előzetes - létmegértésen keresztül.
Heidegger szerint a hermeneutikus és a nyelv tehát ugyanaz a dolog. Az ember
nyelve révén a lét szólításában lakik, a nyelv a lét háza. A lét a jelenlevő
jelenléte, a létben benne rejlik az ember. Az ember, aki a létre kérdez, létmegértésben
van. A hermeneutikai kérdés a létre vonatkozik, úgy, hogy eleve a hermeneutikusban
vagyunk, amennyiben a szüntelen rákérdezés tulajdonságait tudatosan bírjuk.
Az uraló és hordozó viszonyulás - önmagunk újra és újra történő kérdésessé tétele
-, az ember e kettősséghez való vonatkozása a nyelv. Tehát a nyelv az embernek
a jelenlét és a jelenlévő kettősségéhez való vonatkozásának hermeneutikus alapvonása.
Hermeneutikus vonatkozásban állni azt jelenti, hogy az ember alkalmazásba van
véve egy hír hozására, egy üzenet őrzésére. Az üzenet a kettősség, amely a jelenlétet
és az ember számára való jelenlétet különbözteti meg. Az ember a kettősség alkalmában
áll. A nyelv tehát az ember ön- és világmegértésében rejlő lét önértelmezésének
történelmi közege.
A gondolkodás célja, hogy megtalálja a lényegéhez, saját mibenlétéhez vezető
utat. Ezért fontos a nyelven - a lét lényegéhez, azaz a kettősség intézéséhez
való viszonyában - való gondolkodás. A beszélgetés a nyelv lényegén való gondolkodás
által lesz történeti. A nyelvről szóló beszéd tárggyá teszi a nyelvet.
A nyelv fölé helyezkedünk, ahelyett, hogy hallgatnánk rá. A nyelvből való
beszéd a nyelv lényegéből indul és oda vezet. A nyelvből való beszéd csak
beszélgetés lehet. Ahhoz, hogy a nyelvből való beszélgetést a nyelv lényege
előhívja, előbb egy lényegig terjedő odafigyelésnek kell történnie. Ez a viszony
a hermeneutikus kör.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Érdemes Heidegger gondolatait Wittgenstein késői, nyelvről szóló gondolataival
összevetni: eltérő terminológiával megfogalmazott hasonló gondolatokra bukkanunk,
illetve Kuhn tudomány-felfogásával és Polányi hasonló műveivel.
Az elmélet-alkotás célja:
Heidegger nem a nyelvről akar egy elvontabb szinten - metanyelven - megállapítani
valamit, hanem a nyelvből akarja metaforikusan az emberi lét és a nyelv egymásbanlétét
láttatni. A lét egyik sajátossága az eleve adott létmegértés, az ember önmegértése,
és a nyelv ennek a megértésnek a közege. A szavak nem puszta jelek, hanem a
beszéd aktusában szerveződnek. A nyelvben a létezés jut szóhoz.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Hermeneutika.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Filozófia.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
HEIDEGGER, Martin (1927) Lét és idő, Gondolat, Budapest, 1989, 5-137. p.
HEIDEGGER, Martin (1954) Útban a nyelvhez, Helikon Kiadó, Budapest, 1991.
APEL, Karl-Otto (1990) A hermeneutika filozófiai radikalizálása Heideggernél és a nyelv értelemkritériumának kérdése, In: Bacsó Béla (szerk.) Filozófiai hermeneutika, A Filozófiai Figyelő Kiskönyvtára 4, Budapest, 1990, 189-245. p.
FEHÉR M. István (1989) Heidegger és a filozófiatörténet, Magyar Filozófiai Szemle, 1989/4, 434-445. p.
FEHÉR M. István (1998) Heidegger és a szkepticizmus, Korona Nova Kiadó, Budapest, 1998, 89-100., 169-172. p.
LAZARIN, Michel (1992) Heidegger és a dekonstrukció, Pompeji, Szeged, 1992/1, 82-98. p.
Az összefoglalót készítette:
Fejes Edina, 2003. május. 19.