Narratíva és történelem
(Hayden White: A történelmi
szöveg mint irodalmi alkotás)
Az adott kommunikáció-elmélet megnevezése:
A történelem narratívája
Az elmélet érvényességi
területe:
Történettudomány, antropológia
Az elméletben érvényesülő
kommunikáció-fogalom típusa:
Funkcionális kommunikációfelfogás.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó.
A koncipiálásba bevont
funkciók:
Jelentésadás, cselekményesítés, elbeszélés, cselekményszerkezet, konfigurációs
típus
A koncipiálásba bevont
szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek:
White szerint "a történelmi események, ha egy történet lehetséges elemeiként
fogjuk fel őket, értéksemlegesek." [1]
A szerző úgy véli, az így felfogott történelmi
eseménysor számos "különböző módon cselekményesíthető, hogy különböző értelmezéseket
adhassunk nekik, és különböző jelentéssel ruházhassuk fel őket." [2]
White felfogása szerint különböző típusú cselekményszerkezetek állnak rendelkezésre,
amelyekkel a tényeket kódolni lehet. Az események ilyen konfigurációs típusainak
egy része a történész számára megadja azt a lehetőséget, hogy a rendelkezésére
álló elemeket értelmes történetté szervezze. A szerző a történészi alkotásmódot
az irodalmi felé közelíti, és az elbeszélés poétikai kategóriái szerint értelmezi,
elsősorban Northrop Frye-nak az irodalmi formákat, műfajokat, hangnemeket, történetmódokat
az archetípusok alapján strukturáló elméletére támaszkodva, melyet a kanadai
irodalomtudós A kritika anatómiája (1957) című tanulmánykötetében összegzett.
A koncipiálásba bevont
színterek és dinamikák:
White szerint a történelmi narratíva megalkotásának folyamata nem önkényes,
mert az események adott csoportját vizsgálva a történész érzékelni kezdi, hogy
azok milyen lehetséges történetformát ölthetnek. A frye-i értelemben vett archetipikus
struktúrák száma pedig korlátozott. E koncepció szerint ez a fajta narrativizálás
az alapja mind a történész, mind az olvasó
részéről az események megértésének. "Az események ismertté válnak, de nem
a részletek, hanem a funkció szempontjából: egy ismert konfiguráció elemeivé
alakulnak. Az teszi őket érthetővé, hogy annak a cselekményszerkezetnek a kategóriáiba
foglalják őket, ahol egy meghatározott típusú történetként vannak kódolva."
[3] White-nál a történész általi cselekményesítés
az olvasónak szóló jelentésadás gesztusát képezi, amelyet ő párhuzamba állít
a személyes élettörténet kiképződésével, illetve annak zavaraival és ezek elhárításának
módjával, melynek lényege, hogy a lelki beteg az orvos segítségével új jelentést
ad egy újraszőtt narratíva mentén az eseményeknek, így válik lehetővé, hogy
megváltozzon fontosságuk az életegész szempontjából.
Ebben a koncepcióban a történelmi narratívák
nemcsak események és folyamatok modelljei, hanem metaforikus természetük van,
amely révén "a történelmi narratíva szimbólumok komplex rendszere,
amely irányt mutat nekünk, hogy megtaláljuk az események szerkezetének az irodalmi
hagyományban rejlő ikonját." [4]
White itt az ikon kifejezést C. S. Pierce nyelvfilozófiájának megfelelő jelentésben
használja, és úgy véli, az ikon révén válasz kapható arra, minek a reprezentációi
a történelmi reprezentációk. A narratíva
eszerint úgy írja le a történelmi eseményeket, hogy "egyúttal közli az
olvasóval, mit tekintsen az események ikonjának, aminek alapján >ismertté<
teheti azokat." [5] Azonban White nem
csupán Pierce fogalmainak alkalmazási kísérletével próbál szemiotikai elemeket
beépíteni koncepciójába, hanem akkor is, amikor az eseményváz-komponensek szintaktikailag
strukturált sorozatait elemzi, megállapítva, hogy két lehetséges végpont adódik
cselekményszerkezetek létrehozásakor. Az egyik esetben a kezdeti eseményt
ruházza fel a meghatározó tényező státusával, az így strukturalizált cselekménysor
a determinisztikus alkotás (pl. Rousseau: Második Értekezés, Marx: Kommunista
kiáltvány, Freud: Totem és tabu). A másik esetben a sorozat utolsó elemét
éri ez a megtiszteltetés - ez esetben eszkatologikus vagy apokaliptikus
típushoz jutunk (pl. Szent Ágoston: Isten városáról, Hegel: Történelemfilozófia).
A kettő között helyezkednek el a történeti munkák különböző változatai, a maguk
jellegzetes "fikciós" cselekményszerkezetével (pl. tragédia, komédia,
románc, szatíra), hogy meglegyen az érthető forma és a felismerhető jelentés.
White nézete, hogy a történelemnek nincs általánosan elfogadott nyelvezete.
A történészi beszéd a nyelv figuratív technikáját alkalmazza mondanivalója
kódolására, a kommunikációra. Ebből következően már az események leírását is
meghatározza a nyelvben uralkodó figuratív forma (metafora, metonímia, szinekdoché,
irónia), mielőtt felépítené magát a narratívát.
A narratíva értelmező ereje pedig a korábban kódolt eseménycsoport destrukturalizálása
és egy másik mód szerinti újrakódolás közötti kontrasztból fakad. Erre
példa Edmund Burke értelmezése a francia forradalomról, amely a groteszket
ironikus formában kódolja.
Mindezek nyomán levonható az a következtetés, hogy a narratíva szerkezete, az
összefüggés aspektusa (hogy mi a kezdeti és a végső állapot) szintén a modalitástól
függ. A történeti szöveg szervezőelve, értelmező technikája eszerint nem különbözik
az irodalmitól. A mindkettőt átható frye-i archetipikus struktúrák együtt: modell,
jel, szintaktikai viszony, figurativitás, kontraszt.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
White elméletéhez kapcsolható a társadalom és a kultúra múlt- és jelenbeli mozzanatairól
és folyamatairól szóló minden olyan felfogásmód, amely a narratív formát kognitív
eszközként fogja fel, amely szerint az elbeszélés maga is a magyarázat egy formája.
Megemlíthetők itt Paul Atkinson, Louis O. Mink, Frank Ankersmit és Paul Veyne
nézetei.
Az elmélet-alkotás célja:
A történettudomány - és általában a társadalomtudományok - narratív jellegének
bizonyítása, a történelem megalkotottsága, de ezen belül az immár "költött"
történelem eleve adott struktúrák szerint való szerveződésének bizonyítása.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
A történelemtudomány, történetfilozófia.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Narratológia, strukturalizmus, pszichológia, ismeretelmélet.
Jegyzetek:
[1] White, Hayden: A történelmi szöveg mint irodalmi alkotás, in: A történelem
terhe (Osiris, Bp. 1997.) 74. [vissza]
[2] i.m. 75.[vissza]
[3] i.m. 78.[vissza]
[4] i.m. 82.[vissza]
[5] u.o.[vissza]
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Atkinson, Paul: A narratíva és a társadalmi cselekvés reprezentációja in: Narratívák 3. A kultúra narratívái (szerk: Thomka Beáta, Kijárat, Bp. 1999.) 121-150.
Carr, David: A történelem realitása in: Narratívák 3. i.m. 69-84.
Frye, Northrop: Retorikai kritika: A műfajok elmélete in: A kritika anatómiája (Helikon, Bp. 1998.) 205-230.
Rüsen, Jörn: A történelem retorikája in: Narratívák 3. i.m. 39-50.
White, Hayden: A történelmi szöveg mint irodalmi alkotás in. A történelem terhe ( Osiris-Gond, Bp. 1997.) 68-102.
Agar, Michael: Történetek, témák és háttérismeret in: Documentatio Ethnografica 9.szám (Bp.1982.)
Ankersmit, Frank: Hat tézis a narrativista történetfilozófiáról, in: Narratívák 4. szerk: Thomka Beáta (Kijárat, Bp. 2000.)
Assmann, Jan: A kulturális emlékezet (Atlantisz, Bp. 1999.)
Bal, Mieke: A leírás mint narráció, in: Narratívák 2. szerk: Thomka Beáta (Kijárat, Bp. 1998.)
Bruner, Edward: Az etnográfia mint narratíva, in: Narratívák 3. szerk: Thomka Beáta (Kijárat, Bp. 1999.)
Burke, Peter: A történelem mint társadalmi emlékezet in.Varieties of Cultural History
Burke, Peter: Az eseménytörténet és az elbeszélés felélesztése, in: Narratívák 4.szerk: Thomka Beáta (Kijárat, Bp. 2000.)
Dijk, Teun van: A történet felfogása in. Tanulmányok az irodalomtudomány köréből Szerk: Kanyó Zoltán és Síklaki István (Tankönyvkiadó, Bp.1988.)
Dijk, Teun van-Kintsch, W: Cognitive psychology and discourse: Recalling and summarizing stories. (in: Dressler, W. U. ed.: Current trends in textlinguistics.
Fisher, Walter: Human Communication as Narration (University Of South Carolina, Columbia, 1987.)
Gyáni Gábor: Emlékezés, emlékezet és a történelem elbeszélése (Napvilág, Bp. 2000.)
Koselleck, Reinhart: Történelem, történetek és formális időstruktúrák, in: Narratívák 4.
László János: Társas tudás, elbeszélés, identitás (Scientia Humana/Kairosz, Bp. 1999.)
Lorenz, Chris: Lehetnek-e igazak a történetek? Narrativizmus, pozitivizmus és a "metaforikus" fordulat, in: Narratívák 4.
Pléh Csaba: A történetszerkezet és az emlékezeti sémák (Akadémiai, Bp. 1986.)
Ricoeur, Paul: Emlékezet - felejtés - történelem, in: Narratívák 3.
Ricoeur, Paul: Szövegmagyarázat és megértés, in: Narratívák 4.
Ricoeur, Paul:A történelem és a fikció kereszteződése, in: Válogatott irodalomelméleti tanulmányok szerk: Szegedy-Maszák Mihály (Osiris, Bp. 1999.)
Riffaterre, Michel: Szimbolikus rendszerek a narratívában, in: Narratívák 2.
Schank, R.C.- Abelson, R.F.:Scripts, plans, goals and understanding. Hillsdale: Erlbaum
Titon, Jeff Todd: Az élettörténet, in: Documentatio Ethnographica 9. szám (Bp. 1982.)
Veyne, Paul: Comment on écrit l'histoire (Seuil, Paris, 1979.)
White, Hayden: A történelem terhe (Osiris-Gond,Bp.1997.)
Készítette: Molnár Csilla II. PhD Kom.
2002 december 5.