Narratíva és történelem
  (Hayden White: A történelmi 
  szöveg mint irodalmi alkotás)
 
  Az adott kommunikáció-elmélet megnevezése:
  A történelem narratívája
 
  Az elmélet érvényességi 
  területe:
  Történettudomány, antropológia
 
  Az elméletben érvényesülő 
  kommunikáció-fogalom típusa:
  Funkcionális kommunikációfelfogás.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet magyarázó.
 
  A koncipiálásba bevont 
  funkciók:
  Jelentésadás, cselekményesítés, elbeszélés, cselekményszerkezet, konfigurációs 
  típus
 
  A koncipiálásba bevont 
  szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek:
  White szerint "a történelmi események, ha egy történet lehetséges elemeiként 
  fogjuk fel őket, értéksemlegesek." [1] 
  A szerző úgy véli, az így felfogott történelmi 
  eseménysor számos "különböző módon cselekményesíthető, hogy különböző értelmezéseket 
  adhassunk nekik, és különböző jelentéssel ruházhassuk fel őket." [2] 
  White felfogása szerint különböző típusú cselekményszerkezetek állnak rendelkezésre, 
  amelyekkel a tényeket kódolni lehet. Az események ilyen konfigurációs típusainak 
  egy része a történész számára megadja azt a lehetőséget, hogy a rendelkezésére 
  álló elemeket értelmes történetté szervezze. A szerző a történészi alkotásmódot 
  az irodalmi felé közelíti, és az elbeszélés poétikai kategóriái szerint értelmezi, 
  elsősorban Northrop Frye-nak az irodalmi formákat, műfajokat, hangnemeket, történetmódokat 
  az archetípusok alapján strukturáló elméletére támaszkodva, melyet a kanadai 
  irodalomtudós A kritika anatómiája (1957) című tanulmánykötetében összegzett. 
  
 
  A koncipiálásba bevont 
  színterek és dinamikák:
  White szerint a történelmi narratíva megalkotásának folyamata nem önkényes, 
  mert az események adott csoportját vizsgálva a történész érzékelni kezdi, hogy 
  azok milyen lehetséges történetformát ölthetnek. A frye-i értelemben vett archetipikus 
  struktúrák száma pedig korlátozott. E koncepció szerint ez a fajta narrativizálás 
  az alapja mind a történész, mind az olvasó 
  részéről az események megértésének. "Az események ismertté válnak, de nem 
  a részletek, hanem a funkció szempontjából: egy ismert konfiguráció elemeivé 
  alakulnak. Az teszi őket érthetővé, hogy annak a cselekményszerkezetnek a kategóriáiba 
  foglalják őket, ahol egy meghatározott típusú történetként vannak kódolva." 
  [3] White-nál a történész általi cselekményesítés 
  az olvasónak szóló jelentésadás gesztusát képezi, amelyet ő párhuzamba állít 
  a személyes élettörténet kiképződésével, illetve annak zavaraival és ezek elhárításának 
  módjával, melynek lényege, hogy a lelki beteg az orvos segítségével új jelentést 
  ad egy újraszőtt narratíva mentén az eseményeknek, így válik lehetővé, hogy 
  megváltozzon fontosságuk az életegész szempontjából. 
  Ebben a koncepcióban a történelmi narratívák 
  nemcsak események és folyamatok modelljei, hanem metaforikus természetük van, 
  amely révén "a történelmi narratíva szimbólumok komplex rendszere, 
  amely irányt mutat nekünk, hogy megtaláljuk az események szerkezetének az irodalmi 
  hagyományban rejlő ikonját." [4] 
  White itt az ikon kifejezést C. S. Pierce nyelvfilozófiájának megfelelő jelentésben 
  használja, és úgy véli, az ikon révén válasz kapható arra, minek a reprezentációi 
  a történelmi reprezentációk. A narratíva 
  eszerint úgy írja le a történelmi eseményeket, hogy "egyúttal közli az 
  olvasóval, mit tekintsen az események ikonjának, aminek alapján >ismertté< 
  teheti azokat." [5] Azonban White nem 
  csupán Pierce fogalmainak alkalmazási kísérletével próbál szemiotikai elemeket 
  beépíteni koncepciójába, hanem akkor is, amikor az eseményváz-komponensek szintaktikailag 
  strukturált sorozatait elemzi, megállapítva, hogy két lehetséges végpont adódik 
  cselekményszerkezetek létrehozásakor. Az egyik esetben a kezdeti eseményt 
  ruházza fel a meghatározó tényező státusával, az így strukturalizált cselekménysor 
  a determinisztikus alkotás (pl. Rousseau: Második Értekezés, Marx: Kommunista 
  kiáltvány, Freud: Totem és tabu). A másik esetben a sorozat utolsó elemét 
  éri ez a megtiszteltetés - ez esetben eszkatologikus vagy apokaliptikus 
  típushoz jutunk (pl. Szent Ágoston: Isten városáról, Hegel: Történelemfilozófia). 
  A kettő között helyezkednek el a történeti munkák különböző változatai, a maguk 
  jellegzetes "fikciós" cselekményszerkezetével (pl. tragédia, komédia, 
  románc, szatíra), hogy meglegyen az érthető forma és a felismerhető jelentés. 
  
  White nézete, hogy a történelemnek nincs általánosan elfogadott nyelvezete. 
  A történészi beszéd a nyelv figuratív technikáját alkalmazza mondanivalója 
  kódolására, a kommunikációra. Ebből következően már az események leírását is 
  meghatározza a nyelvben uralkodó figuratív forma (metafora, metonímia, szinekdoché, 
  irónia), mielőtt felépítené magát a narratívát. 
  A narratíva értelmező ereje pedig a korábban kódolt eseménycsoport destrukturalizálása 
  és egy másik mód szerinti újrakódolás közötti kontrasztból fakad. Erre 
  példa Edmund Burke értelmezése a francia forradalomról, amely a groteszket 
  ironikus formában kódolja. 
  Mindezek nyomán levonható az a következtetés, hogy a narratíva szerkezete, az 
  összefüggés aspektusa (hogy mi a kezdeti és a végső állapot) szintén a modalitástól 
  függ. A történeti szöveg szervezőelve, értelmező technikája eszerint nem különbözik 
  az irodalmitól. A mindkettőt átható frye-i archetipikus struktúrák együtt: modell, 
  jel, szintaktikai viszony, figurativitás, kontraszt. 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
  White elméletéhez kapcsolható a társadalom és a kultúra múlt- és jelenbeli mozzanatairól 
  és folyamatairól szóló minden olyan felfogásmód, amely a narratív formát kognitív 
  eszközként fogja fel, amely szerint az elbeszélés maga is a magyarázat egy formája. 
  Megemlíthetők itt Paul Atkinson, Louis O. Mink, Frank Ankersmit és Paul Veyne 
  nézetei.
 
  Az elmélet-alkotás célja:
  A történettudomány - és általában a társadalomtudományok - narratív jellegének 
  bizonyítása, a történelem megalkotottsága, de ezen belül az immár "költött" 
  történelem eleve adott struktúrák szerint való szerveződésének bizonyítása. 
  
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
  A történelemtudomány, történetfilozófia.
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái:
  Narratológia, strukturalizmus, pszichológia, ismeretelmélet.
 
  Jegyzetek:
  
  [1] White, Hayden: A történelmi szöveg mint irodalmi alkotás, in: A történelem 
  terhe (Osiris, Bp. 1997.) 74. [vissza]
  
  [2] i.m. 75.[vissza]
  
  [3] i.m. 78.[vissza]
  
  [4] i.m. 82.[vissza]
  
  [5] u.o.[vissza]
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Atkinson, Paul: A narratíva és a társadalmi cselekvés reprezentációja in: Narratívák 3. A kultúra narratívái (szerk: Thomka Beáta, Kijárat, Bp. 1999.) 121-150.
Carr, David: A történelem realitása in: Narratívák 3. i.m. 69-84.
Frye, Northrop: Retorikai kritika: A műfajok elmélete in: A kritika anatómiája (Helikon, Bp. 1998.) 205-230.
Rüsen, Jörn: A történelem retorikája in: Narratívák 3. i.m. 39-50.
White, Hayden: A történelmi szöveg mint irodalmi alkotás in. A történelem terhe ( Osiris-Gond, Bp. 1997.) 68-102.
Agar, Michael: Történetek, témák és háttérismeret in: Documentatio Ethnografica 9.szám (Bp.1982.)
Ankersmit, Frank: Hat tézis a narrativista történetfilozófiáról, in: Narratívák 4. szerk: Thomka Beáta (Kijárat, Bp. 2000.)
Assmann, Jan: A kulturális emlékezet (Atlantisz, Bp. 1999.)
Bal, Mieke: A leírás mint narráció, in: Narratívák 2. szerk: Thomka Beáta (Kijárat, Bp. 1998.)
Bruner, Edward: Az etnográfia mint narratíva, in: Narratívák 3. szerk: Thomka Beáta (Kijárat, Bp. 1999.)
Burke, Peter: A történelem mint társadalmi emlékezet in.Varieties of Cultural History
Burke, Peter: Az eseménytörténet és az elbeszélés felélesztése, in: Narratívák 4.szerk: Thomka Beáta (Kijárat, Bp. 2000.)
Dijk, Teun van: A történet felfogása in. Tanulmányok az irodalomtudomány köréből Szerk: Kanyó Zoltán és Síklaki István (Tankönyvkiadó, Bp.1988.)
Dijk, Teun van-Kintsch, W: Cognitive psychology and discourse: Recalling and summarizing stories. (in: Dressler, W. U. ed.: Current trends in textlinguistics.
Fisher, Walter: Human Communication as Narration (University Of South Carolina, Columbia, 1987.)
Gyáni Gábor: Emlékezés, emlékezet és a történelem elbeszélése (Napvilág, Bp. 2000.)
Koselleck, Reinhart: Történelem, történetek és formális időstruktúrák, in: Narratívák 4.
László János: Társas tudás, elbeszélés, identitás (Scientia Humana/Kairosz, Bp. 1999.)
Lorenz, Chris: Lehetnek-e igazak a történetek? Narrativizmus, pozitivizmus és a "metaforikus" fordulat, in: Narratívák 4.
Pléh Csaba: A történetszerkezet és az emlékezeti sémák (Akadémiai, Bp. 1986.)
Ricoeur, Paul: Emlékezet - felejtés - történelem, in: Narratívák 3.
Ricoeur, Paul: Szövegmagyarázat és megértés, in: Narratívák 4.
Ricoeur, Paul:A történelem és a fikció kereszteződése, in: Válogatott irodalomelméleti tanulmányok szerk: Szegedy-Maszák Mihály (Osiris, Bp. 1999.)
Riffaterre, Michel: Szimbolikus rendszerek a narratívában, in: Narratívák 2.
Schank, R.C.- Abelson, R.F.:Scripts, plans, goals and understanding. Hillsdale: Erlbaum
Titon, Jeff Todd: Az élettörténet, in: Documentatio Ethnographica 9. szám (Bp. 1982.)
Veyne, Paul: Comment on écrit l'histoire (Seuil, Paris, 1979.)
White, Hayden: A történelem terhe (Osiris-Gond,Bp.1997.)
 
  Készítette: Molnár Csilla II. PhD Kom.
  2002 december 5.