Hajnal István: Írásbeliség és fejlődés
Replika,
30. (1998. Június), 195-210. o.
Az adott kommunikáció-elmélet szokásos megnevezése
A szóbeliség-írásbeliség paradigma hatása a történelemszemléletre (elsősorban
az Újkor mint fogalom és mint történelmi korszak meghatározására, körülírására).
Az elmélet érvényességi területe
Történelemtudomány, szociológia, történetírás
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Nem beszélhetünk speciális kommunikáció-típusról.
Az elmélet leíró vagy magyarázó
Leginkább leíró, de sajátosan magyarázó is: megjelenik benne a szerző sajátos
történetszemlélete, amellyel az Újkor születését magyarázza.
A koncipiálásba bevont funkciók
"Az írás az emberek egymásközötti érintkezésének az eszköze", írja
Hajnal. Ennek értelmében az írás funkcionálisan vizsgálja: hogyan teremt közösséget,
hogyan alakítja mind a befogadót, mind az alkotót.
A koncipiálásba bevont szerkezetek
Az írásnak - Hajnal szerint - szociológiai értelemben nincs tudományos feldolgozása.
A legegyszerűbb megközelítés: oppozícióba állítani a beszéddel. (Szóbeli kultúra
idején széttartó társadalmak, írásbeliséggel összekapcsolódó rétegek.)
A koncipiálásba bevont színterek
Komplex történetszemlélet az íráshoz való viszony függvényében: klasszikus ókorban
már szerepel a mindennapi életben, de csak két osztályt érint: a művelteket
és a rabszolgákat (írnokok). Római birodalom szétomlása után visszafejlődés:
az írás elleni reakció kora a 8-10. század (amikor is nem volt életszükséglet
az írás). A római Egyház hozza vissza az írás kultúráját, folyamatos fejlődés
a 11. századtól, egyre gyakrabban nemzeti nyelven. Francia egyetemek korában,
a 12. században, terjed el igazán, minden társadalmi réteget érintve az írás:
az adminisztrációban, a gazdaságban is egyre fontosabb szerepet kap. A következő
századtól az írás a maga életét kezdi élni: iskolák nyílnak, a klérus elveszti
vezető szerepét, mindenki tanulhat írni.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Hajnal hangsúlyozza: nem az oktatásügy fejlődése a történeti fejlődés alapja:
nem a kultúrjavak céltudatos átadása a lényeges, hanem az "életet minden
apróságában kísérő és segítő elemi szervező funkció", az írás.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Bár szövegszerűen nem szerepel a tanulmányban, Hajnal írás-központú történetszemlélete
párhuzamba állítható mind McLuhan Gutenberg-galaxissal kapcsolatos elképzeléseivel,
mind Walter J. Ong társadalomszemléletével (amelynek középpontjában szintén
a szóbeliség és az írásbeliség külnbsége áll)
Az elmélet-alkotás célja
Meghatározni azt az újdonságot, az írás elterjedését, amely mentén az Újkor
megszületéséről beszélhetünk.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Történelemtudomány, szociológia, történetírás
Az elmélet háttérdiszciplinái
Irodalomtudomány, művelődéstörténet, filozófia, oktatáselmélet, gazdaságszociológia,
technikatörténet
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Nyíri Kristóf: Hajnal István időszerűsége (Nyíri Kristóf A hagyomány filozófiája c. kötetéből, Budapest, T-Twins - Lukács Archívum, 1994.
Hajnal István: Írásbeliség és fejlodés; Az Újkor története [1936] nem publikált írástörténeti bevezetoje, MTAK Kézirattár - részletek.
Lakatos László: Az élet és a formák - Hajnal István Történetszemléletéről (http://bocs.hu/3part/lakatos-01-06.htm)
Hajnal István fő művei
Írástörténet az írásbeliség felújulása korából, Budapest, 1921.
Az újkor története - Egyetemes történet III. kötet (Szerkesztette Héman B., Szekfű Gy., Kerényi K.) Budapest, 1936. [Új kiadása: Akadémiai Kiadó, Budapest, 1988.]
A technika fejlődése, Domanovszky Emlékkönyv, 1937.
Történelem és szociológia, Századok, 1939.
Az európai város kialakulása, Városi Szemle, 1941.
Az osztálytársadalom, Magyar Művelődéstörténet V. kötet (Szerkesztette Domanovszky S.) Budapest,1942.
A kis nemzetek történetírásának munkaközösségéről, Századok, 1942.
L'Euzeighement de l'écriture aux universités médievales, Budapest, 1954.
Le rôle social de l'écriture et l'évolution européenne, Revue de l'Institut de Sociologie, 1934.
Az összefoglalót készítette: Bódi Jenő, Fülöp Zoltán
Pécs, 2003-03-13