Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Grice a jelentésről
Az elmélet érvényességi területe:
Megnyilatkozások jelentésének eredete,
A szándékolt jelentésátvitel interperszonális kommunikációban
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
A cikk nem használ kommunikáció fogalmat, az értelmezés köre az interperszonális
kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó:
Vegyes, leírja a személyen belül zajló folyamat újszerű perspektíváját; magyarázza
a szándékolt jelentés-átvitel folyamatát.
A koncipiálásba bevont funkciók:
Nyelvi szándék, szándékolt hatás,
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
Természetes és nem természetes jelentés
A koncipiálásba bevont színterek, a koncipiálásba bevont dinamikák:
I. Természetes és nem természetes jelentés
(A) "Azok a foltok himlőt jelentenek."
(B) "A jelenlegi költségvetés azt jelenti, hogy nehéz évünk lesz."
Ezekben az esetekben "x azt jelenti, hogy p" magába fogalja (entails) p-t.
1.
Nem mondhatom, hogy "(A), de neki nem volt himlője", hasonlóképpen
(B)-vel: "( B), de nem lesz".
2. (A)-ból semmiféle következtetést sem
vonhatok le arra vonatkozóan, hogy "mit akartak jelenteni azok a foltok".
3. (A)-ból semmiféle következtetésre sem
juthatok azzal kapcsolatban, hogy valaki ki akart volna fejezni valamit azokkal
a foltokkal.
4. Egyik példamondat sem helyettesíthető
úgy, hogy a "jelentés" szót követő mondat vagy kifejezés idézőjelben
álljon: Azoknak a foltoknak a jelentése "himlő".
5. A példamondatok helyettesíthetők olyan
mondattal, amely "Az a tény, hogy…" kifejezéssel kezdődik.
(C) "Az a három csengetés (a buszon) azt jelenti, hogy a 'busz megtelt'".
1.
Használhatom az első mondatot úgy, hogy utána azt mondom "De a busz valójában
nem telt meg - a kalauz tévedett." Vagyis ebben az esetben "x azt
jelenti, hogy p" nem foglalja magában p-t.
2. (C) alapján tehetek valamiféle állítást
arra vonatkozóan, hogy "mit akart" jelenteni az idézett kifejezés.
3. Levonhatom azt a következtetést, hogy
valaki a csengetéssel ki akarta fejezni azt a jelentést, hogy a busz megtelt.
4. (C) behelyettesíthető olyan módon, amelyben
a "jelentés" szót követő kifejezés idézőjelben áll.
5. Az a mondat, hogy "Az a tény, hogy
három csengetés hallatszott, azt jelenti, hogy a busz megtelt" nem helyettesíti
az első mondat jelentését. Mindkettő igaz lehet, de még csak megközelítőleg
sem azonos a jelentésük.
Az első csoportban (A), (B) a "jelent"
szó természetes értelméről beszélünk, a második csoportban (C) a nem
természetes értelméről ("nem természetes jelentés").
+ természeteshez sorolandó: "A (x útján) így és így akar
tenni"
+ nem természetes: "A azt (a jelentést) akarja kifejezésre juttatni
x útján, hogy …"
Hasonlít a természetes és konvencionális jelek megkülönböztetésére, de pl. a szavak nem jelek, illetve némely jelek nem konvencionálisak (pl. némely gesztusok).
A kauzális típusú válasz elvetése a "Mi a nem természetes jelentés?" kérdésre.
C.L. Stevenson: "ahhoz, hogy x nem természetesen jelentsen valamit, kétféle tendenciának kell érvényesülnie: x-nek rendelkeznie kell egy arra irányuló tendenciával, hogy egyhallgatóságban valamiféle attitűdöt váltson ki, és rendelkeznie kell - a beszélő esetében - egy olyan tendenciával, amely arra irányul, hogy x-et magát éppen ez az attitűd hívja elő, ahol ezek a tendenciák "azon kondicionálási folyamat által meghatározottak, amely a kommunikációban a jelek használatáról gondoskodik". [1]
Ellenvetések:
A megtanultság, elsajátítottság nem fogja kizárni az esetet a nem természetes jelentés esetei közül. A nem természetes jelentés magyarázata cirkuláris: "x akkor jelent valamit nem természetesen, ha a kommunikációban használják".
Az elmélet több gyengesége közül az egyik, hogy csakis olyan állítások elemzéséhez juttat bennünket, amelyek egy "jel" sztenderd vagy általában vett jelentésére vonatkoznak. Nem gondoskodik azoknak az állításoknak a kezeléséről, amelyek azzal foglalkoznak, hogy valamely beszélő vagy író valamely partikuláris alkalommal milyen jelentést akar kifejezni egy jellel.
A kauzális elmélet nem ismeri fel azt a tényt, hogy az (általában vett) jelentést annak terminusaiban kell megmagyarázni, hogy a jel használói milyen jelentést akarnak kifejezni vele valamely partikuláris alkalommal; és így az utóbbi fogalom, amely a kauzális elméletben megmagyarázatlan marad, az igazán alapvető.
II. Informatív esetek
Az "ugyanazt jelenti", "megérti", "implikálja" stb. megnyilvánulások megértéséhez:
(D) "x nem természetesen jelent valamit (valamely partikuláris alkalommal)"
(E) "A nem természetesen fejez ki egy jelentést x útján (valamely partikuláris alkalommal)"
(F) "x nem természetesen jelent valamit (általában)"
1.
(D) akkor igaz, ha x-szel a használója egy hiedelmet szándékozik kiváltani
valamely hallgatóságban és a hiedelem az, amit x nem természetesen jelent.
Ez azonban kevés: ha a zsebkendőmet egy gyilkossági jelenet közelében azért
hagytam, hogy a detektívben azt a hiedelmet indukálja, hogy B volt a gyilkos
aligha mondhatnánk, hogy a zsebkendő egyáltalán jelent valamit nem természetesen.
2. Legalább azt hozzá kell a fentiekhez
tennünk, hogy ahhoz, hogy x jelentsen valamit nem természetesen, nem
elég, hogy e hiedelem előhívásának szándékával lett kimondva, hanem az is szükséges,
hogy a kimondó személy azt is szándékolja, hogy egy "hallgatóság"
felismerje a szándékát a megnyilatkozás mögött.
3. Ez még mindig kevés:
(G) Heródes megajándékozza Salomét Keresztelő Szent János fejével.
(H) A porcelánt, amelyet a lányom eltört, hagyom szanaszét heverni, hogy a feleségem lássa.
Úgy tűnik, hogy (G), (H) kielégíti a nem természetes jelentés feltételeit. Azonban az olyan dolgok közötti különbséget nem magyarázzák, mint
(I) "tudatosan és nyíltan tudatni valakivel valamit" és "mondani valamit"
(J) "elérni, hogy valaki higgyen valamit" és "mondani valamit"
4. Kivezető út lehet:
(K) Mutatok X úrnak egy fényképet, amelyen Y úr túlzott bizalmasságban látható X úr feleségével.
(L) Rajzolok egy képet, amelyen Y úr hasonlóképpen látható X úr feleségének társaságában, és megmutatom X úrnak.
(K) esetben a fénykép nem jelent
semmit nem természetesen, (L) esetben viszont a kép nem természetesen jelent
valamit.
Mi a különbség a két eset között? (K) esetben, hogy X elismer-e egy hiedelem
kiváltására irányuló szándékot irreleváns abból a szempontból, hogy a fénykép
ezt a hatást eredményezi. X a fénykép által akkor is indíttatva lenne,
ha a fényképet megmutatás helyett a szobájában hagytam volna "véletlenül".
(L) esetben viszont a rajznak X-re gyakorolt hatása azon múlik, hogy
felismeri-e azt a szándékomat, hogy informálni akarom, vagy úgy veszi, hogy
csupán firkálgatok.
Összefoglalva a szükséges elemek "A valamilyen jelentést akar kifejezni x útján" értelmezéséhez:
(1)
A-nak szándékolnia kell egy hiedelem kiváltását valamilyen hallgatóságában,
(2) Szándékolnia kell, hogy megnyilatkozását
úgy ismerjék fel, mint ami ezzel a szándékkal (a hiedelem kiváltásának szándékával)
jött létre.
A két szándék egymással is összefügg:
(3) (4) A azt is szándékolja, hogy
(a hiedelem kiváltására irányuló) szándékának a felismerése szerepet játsszon
a hiedelme kiváltásában.
(5) A-nak az a szándéka, hogy szándékának
felismerése szerepet játsszon a hiedelem kiváltásában, implikálja, hogy A
feltételezi bizonyos események meglétét arra vonatkozóan, hogy szándékának felismerése
ténylegesen szerepet fog játszani a hiedelem kiváltásában, és nem tekinti magától
értetődőnek, nyilvánvalónak, hogy az attitűd megjelenik a hallgatóságában, akár
felismerte a megnyilatkozás mögötti szándékot, akár nem.
Ebből következően (E) megközelítőleg ekvivalens "A x-et azzal a szándékkal nyilatkozta, hogy egy hiedelmet váltson ki ezen szándék felismerése révén".
III. Felszólítások, vagy kvázifelszólítások
Tegyük fel, hogy egy nagyon kapzsi, pénzsóvár ember van a szobámban, és én azt akarom, hogy elmenjen, ezért kidobok egy bankjegyet az ablakon. Ez a fénykép esetével párhuzamos. Másfelől viszont ha az ajtóra mutatok és elkezdem finoman kifelé taszigálni, amely egy nem természetes jelentésű megnyilatkozást konstituál, mivel szándékomban áll, hogy (távozására irányuló) szándékom felismerése hatással legyen távozásának meggyorsítására. Hasonló eset lehet az, amikor egy rendőr úgy állít meg egy kocsit, hogy eléáll, és amikor úgy, hogy int a karjával.
IV. Általánosítva:
(1)
Az "A nem természetesen fejezett ki egy jelentést x útján"
ekvivalens azzal, hogy "A az x megnyilatkozással valamilyen
hatást szándékolt kiváltani egy hallgatóságban ezen szándék felismerése révén".
(2)
Az "x jelent valamit" ekvivalens azzal, hogy "valaki nem
természetesen fejez ki egy jelentést x útján".
(3) Az "x (általában) azt jelenti
nem természetesen, hogy …" első lépésben olyan állítással vagy olyan állítások
diszjunkciójával lehet ekvivalens, amelyek ara vonatkoznak, hogy az "emberek"
milyen hatást szándékolnak elérni x útján.
Szóba jöhet-e bármilyen hatás? Ahhoz, hogy x jelentsen valamit nem természetesen,
a szándékolt hatásnak valami olyasfélének kell lennie, ami valamilyen értelemben
a hallgatóság kontrollja alá esik. Az x mögötti szándék felismerése nem
annyira ok, mint inkább indíték a hallgatóság számára.
Indíték egy hiedelemre - indíték egy viselkedésre: a hiedelmek indítékaira vonatkozó
kérdések evidenciára vonatkozó kérdések, és mint ilyenek, lényegesen különböznek
a viselkedések indítékaira vonatkozó kérdésektől, ennek ellenére egy x
kimondásában manifesztálódó szándék felismerése, vagyis egy indíték megléte
egy hiedelemre vonatkozóan, hogy így és így van, legalábbis nagyon hasonló ahhoz,
hogy "egy motívummal bírni" annak elfogadására, hogy valami így és
így van.
Csak az lehet releváns egy megnyilatkozás nem természetes jelentése szempontjából,
amit elsődleges szándéknak nevezhetünk. Azaz, ha nekem szándékomban áll elérni,
hogy egy ember megtegyen valamit, és ezt úgy szándékozom elérni, hogy bizonyos
információt adok neki, nem tekinthető relevánsnak megnyilatkozásom nem természetes
jelentése szempontjából annak leírása, hogy mit szándékoztam megtetetni vele.
"Szándék" és jelentés kapcsolata: vannak esetek, amikor a megnyilatkozást
egy tudatos "terv" vagy szándék explicit megfogalmazása kíséri, vagy
előzi meg. Egy ilyen explicit "terv" nagy súllyal esik latba annak
érdekében, hogy a megnyilatkozó szándékát (a jelentést) "megtervezett"-nek
tekintsük. Amikor explicit megfogalmazott szándékok nincsenek, ugyanolyan kritériumokra
támaszkodunk, mint a nem-nyelvi szándékok azon eseteinél, ahol létezik egy általános
használati mód. A nem-nyelvi esetekben: az az elvárás él velünk szemben, hogy
akcióink normális, szokásos következményeit szándékoljuk. Amikor kétséges, hogy
egy megnyilatkozó több dolog közül mit akar közölni, a megnyilatkozás kontextusára
igyekszünk hivatkozni, és azt kutatjuk, hogy az alternatívák közül melyik lehet
releváns. Bizonyos nyelvi esetekben meg szoktuk kérdezni a megnyilatkozót a
szándéka felől, és ezen esetek közül néhányban a válasz nem arra épül, amire
a megnyilatkozó emlékszik, hanem inkább egy döntéshez hasonlít.
A nyelvi szándékok megítélésének kritériumai nagyon hasonlók a nem nyelvi szándékok
megítélésének kritériumaihoz; a nyelvi szándékok nagyon hasonlók a nem nyelvi
szándékokhoz.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
A behaviorista kauzális jelentés-elmélet cáfolata.
Az elmélet-alkotás célja:
Alapvetés.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Alkalmazásra jelen formában nem került.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Filozófia, nyelvészet
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Grice, H.P., (1957), Jelentés, In: Pléh - Síklaki - Terestyéni (szerk.), Nyelv
- kommunikáció - cselekvés, Osiris, Budapest, 2001. (Meaning. In Philosophical
Review, 67, 1957:377-388. Fordította: Terestyéni Tamás)
Az
összefoglalót készítette: Draskovits Imre
Dátum: 2002-10-27
Jegyzetek
[1] Stevenson, C.L., (1944), Ethics and Language, New Haven, Yale University
Press, 57 .[vissza]