A retorika szemiotikája
  (Jean Cohen: Alakzatelmélet) 
   
 
  A kommunikáció-elmélet megnevezése:
  A trópusok szemiotikai logikája
 
  Az elmélet érvényességi területe:
  Nyelvi kifejezésmódok a szavak, szókapcsolatok, szövegegységek szintjén; a nyelvi 
  jelentés.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
  Funkcionális kommunikáció-fogalom.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet magyarázó.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók:
  A szemantikai egységek logikai viszonyai; az eltérés fogalma, mint a norma rendszeres 
  megszegése, amely a költőiség jellegzetes vonása, logikai funkciót nyer.
 
  A koncipiálásba bevont szerkezeti egységek:
  Operatív logikai szabályok véges és változatlan halmaza; az 'erős' és a 'gyenge' 
  tagadás lexikális paradigmája.
 
  A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák:
  A koncepció alapja a 'tényleges gondolkodás' operatív szabályait kifejtő reflexív 
  logika és a nyelvészet mélystruktúrái közötti izomorfizmus kialakulása, mely 
  a szemantika logicizálódásának és a logika szemantizálódásának köszönhető. Az 
  állítás kanonikus formájában - alany-állítmány szintagma - az ellentmondás elve 
  nem ismeri a jelöltjét olyan elemi állításnak, amely két egymáshoz rendelt homonim 
  részállításból tevődik össze, ha az egyik állító, a másik tagadó: "S=P 
  és S
P." 
  Ugyanis logikailag kizárt összevonni egy állítást és a tagadását: P.P. 
  
  Cohen elméletének célja kimutatni, "hogy a retorika valamennyi alakzata 
  megszegi az alapelvet; és hogy az egyes alakzatok közötti különbséget - akár 
  szintaktikai formájuk, akár lexematikus tartalmuk eltérését - e transzgresszió 
  foka határozza meg." [1]
  Ennek a méréséhez Cohen bevezeti a 'logikussági 
  fok' fogalmát: "a legfelső fokon azok az alakzatok találhatók, amelyeknek 
  paralogikus természetét már a klasszikus retorika is elismerte. A legalsó fokon 
  pedig azok, melyek alogikus jellege olyan gyenge, hogy az anormalitás rejtve 
  marad." [2] A 
  klasszikus logika által is ismert kétféle tagadás: omnis non és non omnis 
  különbségére alapozva, amely szerint az első erősebb, mivel univerzálisan tagadja 
  az állítmányt, míg a másik csak az állítmány univerzális érvényét, a tagadás 
  és ellentmondás két szintje jelenik meg. A "kicsi" a "nagy"-gyal 
  erős, míg a közepes mindkettővel gyenge ellentétpárt alkot. Az előbbiek a szélső, 
  vagy poláris ellentétek, míg a közepes semleges terminus (N). 
  A következő modell alapján, mely az ellentmondás erős és gyenge formáinak viszonyát 
  ábrázolja, Cohen felfejthetőnek és leírhatónak véli a retorika több jelentős 
  alakzatának logikai szerkezetét:
  
 
  
Az egyszerű ellentmondás 
  formulája ezek alapján: S = A.A., melynek példája a népmesék ismert 
  kezdőformulája: "hol volt, hol nem volt". 
  Az egyszerű ellentmondás magába foglalja a kétféle - erős és gyenge - ellentétet. 
  A képlet eszerint: (A.A.) = (A.Z.) ^ (A.N.).
  Ebből az S = A.Z képlet alkotja az oximoron logikai mélyszerkezetét, 
  amelynek azonban - ahogy Cohen hozzáteszi - szintagmatikai és lexematikai megvalósulásai 
  rendkívül változatosak lehetnek. 
  Az (A.N.) típusú gyenge ellentmondás pedig a Cohen által állítmányi 
  impertinencia alakzatát teszi lehetővé. Az ég halott (Mallarmé) kifejezés 
  nem amiatt ellentétes, amit jelentésük közvetlenül kifejez, hanem amiatt, amit 
  az előfeltételez: halott - (élő alany); ég - (élettelen attribútum). Az előfeltételezést 
  nyíllal jelölve, Cohen így fejezi ki az impertinenciának nevezett alakzatot:
 
Ezen az alakzaton belül megkülönböztethető 
  két további fokozat az impertinens szemém kvalitatív és kvantitatív természete 
  szerint. Ez utóbbi az alakzatok fokozati struktúrájának kiképződését szolgálja, 
  amely további alakzatokat tesz lehetővé. A hiperbola, mint alakzat akkor lép 
  működésbe, ha a szélsőséges tulajdonság nem jellemzi az alanyt ("gyorsabban 
  ment, mint a szél."). Az alakzat képlete: 
  
  
 
  
 Az irónia, vagy antifrázis 
  esetén az oximoron struktúrájával találkozunk ismét, de itt a közvetlen 
  jelentéstartalom szerepét az előfeltételezés tölti be, az állítmány az ellenkező 
  poláris terminus, amit a kontextus megkövetelne:
  
  Cohen az ellentét alakzatát kisebb fokú (gyenge) ellentmondásnak tekinti, 
  amely a kopula foka szerint ismerhető fel: a birtoklás rész-egész viszony ('van 
  neki'), ez a 'gyenge kopula', jele: c, míg a létige erős kopula ('van'), jele: 
  C. Így az SCP = S C A.Z, ez az oximoron, az ScP = S c A.Z, ez 
  pedig az ellentét képlete. Ez utóbbi esetben a kifejezés a két ellentétes állítmányt 
  az alany két különböző részére vonatkoztatja. Ez lehet külső-belső ellentéte 
  is mint Quasimodo alakja (torz test, nemes lélek) esetében Victor Hugonál, de 
  oximoronról beszélhetünk R. L Stevenson: Dr. Jekyll és Mr. Hyde című 
  elbeszélésének főhősénél, aki egyazon személyben két, egymást kizáró személyiség, 
  emberbarát és gonosztevő egyszerre.
  A szerző szerint "ezek az alakzatok a klasszikus retorika eszköztárának 
  csak egy nagyon kis alcsoportját alkotják. Azt viszont nem alaptalanul állíthatjuk, 
  hogy sok más alakzat csak ezek valamelyikének variációja." [3]
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
  Cohen elmélete szorosan kapcsolódik az 1960-as években kibontakozott strukturalista, 
  szemiotikai és logikai felfogásmódokhoz, mint Robert Blanché reflexív 
  logikája, mely a tényleges gondolkodás szabályainak feltárására törekedett, 
  illetve A. J. Greimas strukturális nyelvészeti elmélete, Noam Chomsky 
  generatív grammatikája, vagy Jean Piaget intelligencia-kutatásai. 
 
  Az elméletalkotás célja:
  Megalapozó feltevések bizonyítása és alkalmazása a később megalkotandó kommunikáció 
  logikájához. Eszerint meghatározott számú logikai szabály generálja a nyelvi 
  alakzatokat, melyek a felszínen sokfélének mutatkoznak, szerkezetükben viszont 
  néhány alapvető strukturáló elv szerint szerveződnek. Viszont mivel a költői 
  közlés saját funkcióval rendelkezik, ez nem tekinthető többé anomáliának, alogikusnak, 
  hiszen megvannak a saját normái, a saját kommunikációs logikája. Ennek feltárása 
  érdekében Cohen szerint újra kell gondolni a trópusok hagyományos elméletét, 
  amely az alakzatelmélet tisztán szemantikai területe lehet, ahol a szóképek 
  a jelentésváltozás paradigmatikai tengelye és a jelentésbeli összeférhetetlenség 
  szintagmatikai tengelye két merőlegesének eredőjében helyezkednek el.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
  Retorika, a nyelvi alakzatok.
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái:
  Filozófia, logika, szemiotika, strukturalista nyelvészet, pszichológia, irodalomtörténet.
 
  Jegyzetek:
  
  [1] Cohen, Jean: Alakzatelmélet, 
  in: Az irodalom elméletei I. (Pécs, 1996.) 174. [vissza]
  
  [2] Cohen, Jean: op. cit. 175. [vissza]
  
  [3] Cohen, Jean: op. cit. 194. [vissza]
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Barthes, Roland: A régi retorika, in: Az irodalom elméletei III. szerk: Thomka Beáta (Pécs, 1997.)
Derrida, Jacques: A fehér mitológia, in: Az irodalom elméletei V. szerk: Thomka Beáta (Pécs, 1997.)
Nietzsche, Friedrich: Retorika, in: Az irodalom elméletei IV.szerk: Thomka Beáta (Pécs, 1997.)
Blanché, Robert: Structures intellectuelles (Paris, Vrin, 1966.)
Cohen, Jean: Poétique de la comparaison (Langages VIII. Paris, 1968.)
Fontanier: Figures du discours (Paris, Flammarion, 1968.)
Greimas, A. J.: Sémantique structurale (Paris, Larousse, 1966.)
Todorov, Tzvetan: Littérature et signification (Paris, Larousse, 1967.)
Swaart, H. Sinclair de: Acquisitions de la pensée et dévéloppement du langage (Paris, Dunod, 1967.)
 
  Készítette: Molnár Csilla II. PhDKom. (PTE BTK)
  2002. december 8.