Basil Bernstein

Elmélet elnevezése
Bernstein esetében nincs egy tisztán körülhatárolható (és megnevezett) elmélet, központi gondolata talán korlátozott és kidolgozott kódok fedőnévvel összegezhető valamelyest elnagyoltan, hiszen számos fejlődési szakaszon és változáson ment keresztül. Ő maga nem rendszerezte, illetve egységesítette gondolatrendszerét, sokkal inkább tették ezt meg kritikusai, mindenek előtt Denis Lawton.

Elméletalkotás célja
Megmagyarázza az alsó munkásosztálybeli gyermekek leszakadását középosztálybeli társaiktól az iskolában, mely hátrányos helyzet generációkról generációkra reprodukálódik. Kapcsolatot igyekszik kimutatni a kognitív kifejezésmód és meghatározott társadalmi osztályok között. Nagyon kevés társadalomtudós vizsgálta a mindenkori beszédet vagy mondott valamit annak változatos természetéről. Kevés szociológiai kutatás támaszkodik valóságos beszéd adatokra úgy, mint Bernstein kutatása.

Érvényességi terület
Lényegében a szocializációval és a kultúra átadásával foglalkozik. A kódok így a döntő társadalmi szerepek tanszformációinak tűnnek a szocializációs folyamatban. Művei részben empirikus kutatásokra alapultak az 1960-70-es évek, Egyesült Királyságában.

Leíró vagy magyarázó
Két társadalmilag eltérőnek tartott csoporthoz (alsó munkásosztály és közép-felsőosztály) hozzárendel egy-egy tulajdonságot, jelesül korlátozott vs. kidolgozott kód-használatot a nyelvet illetően, s e révén tipológiát állít elő. Elméleti feltevéseit a későbbiekben számos empirikus vizsgálat alátámasztja, legalább ugyanennyi cáfolja.

Kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A szekunder irodalom a nyelvi relativizmus és determinista elképzeléseket, elsősorban Sapir és Whorf hatását emeli ki.
Whorf-hipotézis: nyelv és kultúra viszonya determinisztikus. A nyelv struktúrája teljesen meghatározza beszélőinek világnézetét. Ellentétben Whorf-fel, Bernstein inkább a társadalmi struktúrát tekinti elsődlegesnek, nem a nyelvet "a társadalmi struktúra hozza létre a nyelvi formákat, amelyek a maguk részéről közvetítik a kultúrát és így korlátozzák a viselkedést".
A korlátozott és kidolgozott kód fogalmak mögött Lawton a durkheimi mechanikus és organikus szolidaritás dichotómiát látja meghúzódni.
Halliday-féle iskolához áll még közel.

Eredeti alkalmazási terep
Család, kortárscsoport, iskola

Funkciók
Szocializáció

Szerkezetek
A társadalmi viszony formája meghatározza a beszélő rendelkezésére álló szintaktikai és lexikai formák választékát. A társadalmi viszonyok különböző formái különböző beszédrendszereket, nyelvi kódokat hozhatnak létre.
Kód: arra az elvre utal, amely a beszédesemények kiválasztását és elrendezését szabályozza.
Korlátozott kód (eredetileg közösségi kód): rövid, grammatikailag egyszerű és gyakran befejezetlen, szintaktikailag szegényes mondatokat használ, néhány kötőszót alkalmaz egyszerűen és ismétlődően, kevés benne az alárendelés, a reprezentatív sorozatban adott szintaktikai alternatívák kiválasztását könnyebb előrelátni, mivel a válogatás tere leszűkül.
Kidolgozott kód (eredetileg formális kód): pontos grammatikai rendet és szintaxist tartalmaz a mondandó megszervezésére, összetett mondatokat használ sokféle mellé- és alárendeléssel, időbeli és logikai természetű prepozíciókat, gyakran alkalmazza az én névmást, stb.

Színterek
Személyközi kommunikáció

Dinamikák
Korlátozott kód: szolidaritást erősíti - a társadalmi viszony formája az egymással való azonosuláson, azonos előfeltevések sorozatán nyugszik, ahol a (szub)kultúra az 'én' fölé emeli a 'mi'-t. Társadalmi szolidaritást hoz létre az egyéni tapasztalat nyelvi kidolgozásának árán.
Kidolgozott kód: egyéniség, egyéni hangsúlyozása - a többi személy szándékát nem tekinti magától értetődőnek, ezért a beszélő kénytelen jelentéseit kidolgozni, explicitté tenni.

Háttérdiszciplínák
Szociológia, nyelvészet, szociolingvisztika

Fontosabb bibliográfia
Bernstein, B., Class, Codes and Controls, London, Routledge and Kegan Paul Ltd (1971)
Basil Bernstein, Társadalmi osztály, nyelv és szocializáció. In: Valóság XV/11, 45-57 (1971)
Basil Bernstein, Nyelvi szocializáció és oktathatóság. In: Társadalom és nyelv. Budapest, Gondolat (1975)
Denis Lawton, Bernstein nyelvvel és társadalmi osztállyal kapcsolatos munkásságának bírálata. In: Társadalom és nyelv. Budapest, Gondolat (1975)
Denis Lawton, Társadalmi osztály, nyelv és oktatás. Budapest, Gondolat (1974)
Ronald Wardhaught, Bernstein és a "kódok". In: Szociolingvisztika. Budapest, Osiris-Századvég (1995)

Az összefoglalót készítette: Veres Mandy

 


[vissza a lap tetejére]