Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
esztétikai és instrumentális magatartás
Az elmélet érvényességi területe:
Statikus unimediális kommunikátumok
dukumentarista fotográfia; fotózsurnalizmus
Fotográfia, amelynek a szubjektum a tárgya. "Személyek, amelyek emberi lényekre hasonlítanak, minden intencionalitás nélkül. Az érzékelés partvidékén lebegnek, valahol a jel és a kép között".
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
non-verbális, vizuális kommunikáció,
a vizuális kultúra szemiológiai analízise
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az expresszív és a kritikai nyelv között (szociológiai, szemiológiai és pszichoanalitikai nyelv).
A koncipiálásba bevont funkciók:
A fotográfia háromféle gyakorlat
(érzelem vagy szándék) tárgya lehet:
vagy mi csináljuk, vagy rólunk csinálják, vagy nézzük.
fényképész - Operator
néző - Spectator
ábrázolt, akit vagy amit néznek - eidolon
fotográfia szellemisége - Spectaculum
a fotó - az ábrázolt kisugárzása
póz - a Spectator olvasási intenciója
A fotó hitelesít, maga a hitelesítés
- jelenlétet bizonyít. Ez a bizonyító erő az új gén, amit a fotó hozott a képek
családjába.
Fotó alaprendeltetése: Referencia - amit az ábrázoltról elmond.
Két fogalom: a Valóságos és az Élő visszás keveredése. (Hyppolite Bayard!)
"A Fotográfia kód nélküli kép/üzenet,
még akkor is, ha különböző kódok módosíthatják olvasatát".
Realista szemlélet - a múltbéli valóság kisugárzása. Nem a tárgyra, hanem az
időre vonatkozik. A hitelesítő erő felülmúlja az ábrázoló erőt.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetve szerkezeti egységek:
A fotográfia lényegi jellemzői:
anyagi - fizikai, kémiai optikai tanulmányozást teszi szükségszerűvé
specifikus (esztétikával, történelemmel, szociológiával összefüggő) jellemzők
A fotó tautologikus, az ábrázolt
összenő a fényképpel:
"a fénykép mindig láthatatlan; bármit mutat, bárhogyan, soha nem a fényképet
látjuk"
Két elem együttes jelenléte (puzzle):
Studium - intellektuális kommentár, történelmi tabló, "rendes",
térbeli: képmező, kódolt
punctum 33.o. - (szúrás, sérülés, seb, lyuk)
1. Formai: részlet. 2. Időbeli:
ez volt
Soha nem kódolt.
Punctum hiánya: unáris (banális) fotográfia. (generatív nyelvtan - unáris
transzformáció)
A koncipiálásba bevont színterek:
Színházművészet - a Fotográfia nem a Festészeten, hanem a Színházon keresztül érintkezik a művészettel. Mindkettő szcenikus művészet (Termtett valóságok!)
Társadalom
Mi tesz egy arcot egy társadalom és e társadalom történetének produktumává?
(1934-ben Sandert elítélték mert a képein látható "korabeli arcok"
nem feleltek meg a náci fajelmélet megkövetelte őstípusnak).
Történelem egyszerűen a születésünk előtti idő. [Így egy valamivel előttünk élt ember a maga különösségében őrzi a Történelem feszültségét, azt a részt, amely ebből rá esik. (...) A Halált szimbolizáló dolog pedig hallhatatlan; erre szolgál az Emlékmű. A modern társadalom viszont lemondott az Emlékműről, amikor a halandó Fotográfiát megtette mintegy közvetlen koronatanújának annak, "ami volt". Paradox módon ugyanaz a század fedezte fel a Történelmet és a Fotográfiát. A Történelem azonban konkrét receptek szerint előállított emlékezet, tisztán intellektuális irányzat, amely megszünteti a mitikus Időt; a Fotográfia viszont megbízható, de múlékony tanúbizonyság...]
A koncipiálásba bevont dinamikák:
Többi ábrázolási rendszer -a fakultatív
valóság
Fotográfiai ábrázolt - szükségszerűen valóságos
Eleinte a Fotográfia a figyelemre méltót fényképezte, így akart meglepni, később aztán azt nyilvánította figyelemre méltónak, amit fényképezett.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Fotóanalízis kiindulópontja:
Burgin - megkülönböztet fotóelméletet és fotókritikát. A fotókritika lehet:
szemiotikai
pszichoanalitikai
társadalomtörténeti
1. empirikusan, tárgyszerűen
(profi/amatőr) 2. retorikusan, hangulatkeltően (tájkép/tárgy, portré/akt) 3. esztétikai alapon (realizmus, pikturalizmus) |
Barthes: mi az az Új amit
a fotográfia adott a világnak? Technikai, történeti vagy szociológia megközelítés helyett "kulturálatlan" szeretne lenni |
Az elmélet-alkotás célja:
A Fotográfia lényegének meghatározása,
a Spectator szemszögéből, amelyhez a fenomenológia kölcsönöz nyelvet,
tervet és célt.
A fotográfia ontológiai megközelítése.
Egy "eidetikus" Fotó-tudomány felvázolása. [A vágy és a gyász ("kincsként
őrizgetve bánatom vagy vágyakozásom")]
Az elmélet eredeti alkalmazási területe:
strukturalizmus, generatív nyelvtan
Az elmélet háttérdiszciplínái:
fenomenológia
szociológia
szemiológia
pszichoanalitika
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Photography: A Critical Introduction.
Edited By Liz Wells. London and New York 2000.
Társadalmi kommunikáció. Szerkesztette: Béres István - Horányi Özséb
Roland Barthes: A szöveg öröme. Osiris Kiadó, Budapest 1996.
Az összefoglalót készítette: Kemenesi Zsuzsanna
Dátum: 2003. 02. 19.