Mihail Bahtyin: A beszéd műfajai (1952)  
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
  A beszédműfajok elmélete.
 
  Az elmélet érvényességi területe:
  Beszédtevékenység, műfajelmélet, a cselekvésként fölfogott emberi megnyilatkozás 
  tematizálása.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
  Funkcionális kommunikáció-fogalom.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet magyarázó.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók:
  Heterogenitás; transzformáció; az életszférák, a tevékenységterületek sajátos 
  körülményei mint a műfajok előfeltételeként szolgáló funkciók.
 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek:
  Tematikus tartalom, stílus, kompozíció, elsődleges és másodlagos műfajok, megnyilatkozás, 
  befejezettség, szituatív modalitás.
 
  A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák:
  Bahtyin az emberi kommunikáció középpontjába a megnyilatkozás fogalmát 
  helyezi, amelynek egyéni jelleget tulajdonít, ugyanakkor szerinte "a nyelvhasználat 
  minden szférájában kialakulnak a reá jellemző viszonylag állandó megnyilatkozástípusok, 
  amelyeket a továbbiakban a beszéd műfajainak fogunk nevezni." [1] 
  A 
  beszédműfajok egyik jellemző vonása a rendkívül nagy heterogenitásuk, a hétköznapi 
  társalgás kurta replikáitól és a katonai vezényszavaktól kezdve a hivatali ügyiratokon 
  és publicisztikai műfajokon át a tudományos előadásokig és a több kötetes regényig. 
  Bahtyin tehát bevon ebbe a fogalmi körbe, a beszéd körébe minden írott formát 
  is, a szépirodalmi műfajok éppúgy ide kerülnek, mint a hivatali beszéd előírott 
  formái. Az elmélet szerzője is felveti a problémát, hogy a beszédműfaj fogalmának 
  ilyetén kitágítása túlságosan is általánossá, így végül üressé teszi ezt a kategóriát. 
  
  Bahtyin szerint épp az ettől való félelem tartotta vissza a kutatásokat eddig, 
  és a továbblépést ő a megnyilatkozás mibenlétének szabatos általános nyelvelméleti 
  meghatározásában látja. Ebben az összefüggésben fontosnak tartja elkülöníteni 
  az elsődleges (egyszerű) és a másodlagos (összetett) beszédműfajokat egymástól, 
  mondván, ez utóbbiak - regények, drámák, tudományos és publicisztikai műfajok 
  stb. - a kommunikációs viszonylatok bonyolultabb, szervezettebb szintjén jelennek 
  meg, magukba gyűjtve, feldolgozva a legkülönfélébb elsődleges beszédműfajokat. 
  Ennek hatására az egyszerű műfajok transzformálódnak, a valóságra és a többi 
  elsődleges megnyilatkozásra vonatkozó referencialitásuk megtörik.
  Az elsődleges megnyilatkozások lényegi jegye - amit korábbi nyelvészeti iskolák 
  (Humboldt, Vossler, Saussure) nem vettek figyelembe - hogy az ilyen módon fölfogott 
  közlésfolyamat feltételezi a hallgató aktív részvételét: "az élő beszéd, 
  az élő megnyilatkozás megértése mindig aktív válasz (bár ennek az aktivitásnak 
  a mértéke igen eltérő lehet); minden megértésben válaszlehetőségek rejlenek, 
  és valamilyen formában feltétlenül életre is hívja a választ: a hallgató maga 
  is beszélővé válik." [2] A megnyilatkozások 
  összetettebb szintjein mindez csupán úgy módosul, hogy "késleltetett manifesztációjú 
  válaszoló megértéssel állunk szemben", hiszen a bonyolultabb kulturális 
  érintkezés, kommunikációs folyamatok műfajai éppen az ilyen késleltetett cselekvésre 
  ösztönző tevékeny viszontmegértésre építenek. Ez egyben felételezi Bahtyin szerint 
  azt, hogy minden beszélő egyben válaszadó is, senki sincs, aki elsőként beszélne, 
  a megnyilatkozó nemcsak azt a nyelvi rendszert tételezi megelőzőnek, amiben 
  megszólal, hanem azt is, hogy szavai korábbi megnyilatkozások közegébe kerülnek, 
  kijelentései egyben válaszok is. 
  A beszéd fogalma is ennek alapján pontosítható: határait a beszédalanyok váltakozása 
  jelöli ki, és ezen alanyok konkrét beszédmegnyilatkozásainak összességeként 
  lehetséges. A mondat és megnyilatkozás közötti különbség is ehhez kapcsolódik: 
  egyetlen mondat is lehet megnyilatkozás, ám önmagukban a mondatok sem a beszédszituációval, 
  sem más megnyilatkozásokkal nem lehetnek közvetlen kapcsolatban, hanem csupán 
  az őket is magában foglaló megnyilatkozás egészén keresztül. 
  A megnyilatkozás sajátos jegye továbbá annak befejezettsége, amely mintegy 
  a beszédalanyok váltakozásának belső megfelelője. A befejezettség kritériuma, 
  hogy már lehet rá válaszolni, vagy válaszoló álláspontot foglalni 
  el vele szemben. Ehhez viszont Bahtyin szerint kevés, hogy csupán nyelvileg 
  értsük meg. További feltételek: a beszédszándék 
  megléte, amely meghatározza a tárgy kiválasztását és az adekvát műfaji 
  formát. Ez utóbbi a megnyilatkozás tipikus szerkezeti formája, amely kapcsán 
  Bahtyin megállapítja: "beszéd közben úgy használjuk a legkülönfélébb műfajokat, 
  hogy gyakran még a létezésükről sem tudunk. (…) A beszéd megtanulása nem más, 
  mint a megnyilatkozások felépítésének elsajátítása." [3]
  Ezek miatt a jegyek miatt sem tekinthető az egyéni megnyilatkozás a nyelvi formák 
  teljesen szabad és tetszőleges kombinációjának, nem állítható szembe Bahtyin 
  szerint - saussure-i mintára - a beszéd (parole) mint merőben individuális aktus 
  és a nyelv (langue) mint elvont rendszer, hiszen a nyelv rendszerszerűsége, 
  struktúrája az egyéni megnyilatkozásokat is áthatja. A szerző ebből arra következtet, 
  hogy minél jobban ismerjük a műfajokat, annál szabadabban, rugalmasabban leszünk 
  képesek közegükben mozogni, annál hatékonyabban tudjuk érvényesíteni közlési 
  szándékunkat. 
  A beszédműfajok meghatározott hangnemet vonnak maguk után, így struktúrájuk 
  része a konkrét kifejező intonálás is. Ez sem a nyelvben mint rendszerben, 
  sem a mondatban mint grammatikailag formált egységben nem létezik, hanem a megnyilatkozáshoz 
  tartozik, a szavak használata révén képződik ki. A szójelentés is ezt támasztja 
  alá, hiszen a kifejező intonálás során akár ellenkező értelmet is kaphat, pl. 
  'Nagyon sajnálom!' - az intonációtól függően akár jelentheti azt is, 
  hogy 'egyáltalán nem sajnálom.' Így a stiláris expresszivitás nem a szójelentéshez, 
  hanem a beszédműfajhoz tartozik. 
  A megnyilatkozás válasz-jellege vezet el Bahtyin talán legfontosabb kategóriájához, 
  a dialógushoz. Nem csupán a megelőző, hanem a következő megnyilatkozások 
  is hatnak a beszédre, kezdettől fogva befolyásolják azok a lehetséges válaszok, 
  amelyek kedvéért a beszélő megnyilatkozik. A beszélő nemcsak felel valamire, 
  hanem feleletet is vár megnyilatkozására másoktól, és beszédje eleve ennek jegyében 
  képződik ki. Ez a valakihez fordulás Bahtyin szerint a megnyilatkozás 
  konstitutív jegye, kompozíciója attól függ, hogy a beszélő ki(k)nek szánja szavait, 
  milyennek képzeli ő(ke)t, hogyan hat(nak) vissza a megnyilatkozásra. A személyi 
  egybeesés beszélő és megszólított között sem befolyásolja ezt a összefüggést, 
  hiszen ebben az esetben a szerepek megkettőződéséről van szó. A címzett figyelembevétele 
  (vagy éppen annak hiánya) a megnyilatkozás stílusát sajátosan nyílttá, meghitté, 
  vagy éppen ellenkezőleg, a megszólított ismeretlensége személytelenné teheti. 
  Az intim beszédet a megszólított iránti mélységes bizalom hatja át, a beszélő 
  számít a partner odafigyelő megértésére is. A kulturális érintkezés összetettebb 
  szintjein a másodlagos műfajok mintegy eljátsszák az elsődleges formákat, és 
  ennek során ugyanúgy involválják a megszólítottakat, csak sztereotipizálódott, 
  fiktív formákban. 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
  A bahtyini koncepció olyan alapfogalmai, mint a válasz, a megszólítottság, a 
  tevékeny megértés, a dialógus-jelleg a huszadik század második felének hermeneutikai 
  áramlatait kötik felfogásmódjához, elsősorban Hans-Georg Gadamer és Paul Ricoeur 
  tevékenysége említhető itt. Az egyéni beszéd strukturáltsága, a nyelvi és műfaji 
  szerkezetekre való ráutaltsága pedig a strukturalizmussal kötik össze az ismertetett 
  felfogást.
 
  Az elmélet-alkotás célja:
  Bahtyin kifejezett törekvése volt, hogy az általános nyelvészet, a hagyományos 
  grammatika, retorika és stilisztika egyoldalúsága, a jelentés kizárólag vagy 
  a mondatban, vagy a szóban, vagy a trópusokban stb. kereső felfogásmódja helyett 
  a konkrét beszélők megnyilatkozásait, a megszólítottakat egyaránt figyelembe 
  vevő beszédműfaj-elmélet körvonalait vázolja fel.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
  Az írott és beszélt nyelvi megnyilatkozások világa.
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái:
  Strukturalizmus, általános nyelvészet, szemiotika, hermeneutika, dialógus-filozófia
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Bahtyin, Mihail: a szöveg problémája a nyelvészetben, a filológiában és más humán tudományokban, in: uő: A beszéd és a valóság. filozófiai és beszédelméleti írások (szerk. Könczöl Csaba, Gondolat, Bp. 1986.) 479-514
Bahtyin, Mihail: Dosztojevszkij poétikájának problémái (Osiris, Bp. 2002.)
Bahtyin, Mihail: Francois Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája (Osiris, Bp. 2001.)
Ricoeur, Paul: Mi a szöveg? In: uő: Válogatott irodalomelméleti tanulmányok (szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Osiris, Bp. 1999.) 9-33.
Gadamer, Hans-Georg: Hang és nyelv, in: uő: A szép aktualitása (szerk. Bacsó Béla, T-Twins, Bp. 1994.) 169-187.
Jegyzetek:
  
  [1] Bahtyin, Mihail: A beszéd műfajai, in: Kanyó-Síklaki (szerk.): Tanulmányok 
  az irodalomtudomány köréből (Tankönyvkiadó, Bp. 1988.) 246. [vissza]
  
  [2] Bahtyin: i.m. i.h. 253. [vissza]
  
  [3] Bahtyin: i.m. i.h. 261. [vissza]
 
  Az összefoglalót készítette:
Molnár Csilla II. évf. Kom.PhD
Sopron, 2003-05-03