Mihail Bahtyin: A beszéd műfajai (1952)
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
A beszédműfajok elmélete.
Az elmélet érvényességi területe:
Beszédtevékenység, műfajelmélet, a cselekvésként fölfogott emberi megnyilatkozás
tematizálása.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Funkcionális kommunikáció-fogalom.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók:
Heterogenitás; transzformáció; az életszférák, a tevékenységterületek sajátos
körülményei mint a műfajok előfeltételeként szolgáló funkciók.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek:
Tematikus tartalom, stílus, kompozíció, elsődleges és másodlagos műfajok, megnyilatkozás,
befejezettség, szituatív modalitás.
A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák:
Bahtyin az emberi kommunikáció középpontjába a megnyilatkozás fogalmát
helyezi, amelynek egyéni jelleget tulajdonít, ugyanakkor szerinte "a nyelvhasználat
minden szférájában kialakulnak a reá jellemző viszonylag állandó megnyilatkozástípusok,
amelyeket a továbbiakban a beszéd műfajainak fogunk nevezni." [1]
A
beszédműfajok egyik jellemző vonása a rendkívül nagy heterogenitásuk, a hétköznapi
társalgás kurta replikáitól és a katonai vezényszavaktól kezdve a hivatali ügyiratokon
és publicisztikai műfajokon át a tudományos előadásokig és a több kötetes regényig.
Bahtyin tehát bevon ebbe a fogalmi körbe, a beszéd körébe minden írott formát
is, a szépirodalmi műfajok éppúgy ide kerülnek, mint a hivatali beszéd előírott
formái. Az elmélet szerzője is felveti a problémát, hogy a beszédműfaj fogalmának
ilyetén kitágítása túlságosan is általánossá, így végül üressé teszi ezt a kategóriát.
Bahtyin szerint épp az ettől való félelem tartotta vissza a kutatásokat eddig,
és a továbblépést ő a megnyilatkozás mibenlétének szabatos általános nyelvelméleti
meghatározásában látja. Ebben az összefüggésben fontosnak tartja elkülöníteni
az elsődleges (egyszerű) és a másodlagos (összetett) beszédműfajokat egymástól,
mondván, ez utóbbiak - regények, drámák, tudományos és publicisztikai műfajok
stb. - a kommunikációs viszonylatok bonyolultabb, szervezettebb szintjén jelennek
meg, magukba gyűjtve, feldolgozva a legkülönfélébb elsődleges beszédműfajokat.
Ennek hatására az egyszerű műfajok transzformálódnak, a valóságra és a többi
elsődleges megnyilatkozásra vonatkozó referencialitásuk megtörik.
Az elsődleges megnyilatkozások lényegi jegye - amit korábbi nyelvészeti iskolák
(Humboldt, Vossler, Saussure) nem vettek figyelembe - hogy az ilyen módon fölfogott
közlésfolyamat feltételezi a hallgató aktív részvételét: "az élő beszéd,
az élő megnyilatkozás megértése mindig aktív válasz (bár ennek az aktivitásnak
a mértéke igen eltérő lehet); minden megértésben válaszlehetőségek rejlenek,
és valamilyen formában feltétlenül életre is hívja a választ: a hallgató maga
is beszélővé válik." [2] A megnyilatkozások
összetettebb szintjein mindez csupán úgy módosul, hogy "késleltetett manifesztációjú
válaszoló megértéssel állunk szemben", hiszen a bonyolultabb kulturális
érintkezés, kommunikációs folyamatok műfajai éppen az ilyen késleltetett cselekvésre
ösztönző tevékeny viszontmegértésre építenek. Ez egyben felételezi Bahtyin szerint
azt, hogy minden beszélő egyben válaszadó is, senki sincs, aki elsőként beszélne,
a megnyilatkozó nemcsak azt a nyelvi rendszert tételezi megelőzőnek, amiben
megszólal, hanem azt is, hogy szavai korábbi megnyilatkozások közegébe kerülnek,
kijelentései egyben válaszok is.
A beszéd fogalma is ennek alapján pontosítható: határait a beszédalanyok váltakozása
jelöli ki, és ezen alanyok konkrét beszédmegnyilatkozásainak összességeként
lehetséges. A mondat és megnyilatkozás közötti különbség is ehhez kapcsolódik:
egyetlen mondat is lehet megnyilatkozás, ám önmagukban a mondatok sem a beszédszituációval,
sem más megnyilatkozásokkal nem lehetnek közvetlen kapcsolatban, hanem csupán
az őket is magában foglaló megnyilatkozás egészén keresztül.
A megnyilatkozás sajátos jegye továbbá annak befejezettsége, amely mintegy
a beszédalanyok váltakozásának belső megfelelője. A befejezettség kritériuma,
hogy már lehet rá válaszolni, vagy válaszoló álláspontot foglalni
el vele szemben. Ehhez viszont Bahtyin szerint kevés, hogy csupán nyelvileg
értsük meg. További feltételek: a beszédszándék
megléte, amely meghatározza a tárgy kiválasztását és az adekvát műfaji
formát. Ez utóbbi a megnyilatkozás tipikus szerkezeti formája, amely kapcsán
Bahtyin megállapítja: "beszéd közben úgy használjuk a legkülönfélébb műfajokat,
hogy gyakran még a létezésükről sem tudunk. (…) A beszéd megtanulása nem más,
mint a megnyilatkozások felépítésének elsajátítása." [3]
Ezek miatt a jegyek miatt sem tekinthető az egyéni megnyilatkozás a nyelvi formák
teljesen szabad és tetszőleges kombinációjának, nem állítható szembe Bahtyin
szerint - saussure-i mintára - a beszéd (parole) mint merőben individuális aktus
és a nyelv (langue) mint elvont rendszer, hiszen a nyelv rendszerszerűsége,
struktúrája az egyéni megnyilatkozásokat is áthatja. A szerző ebből arra következtet,
hogy minél jobban ismerjük a műfajokat, annál szabadabban, rugalmasabban leszünk
képesek közegükben mozogni, annál hatékonyabban tudjuk érvényesíteni közlési
szándékunkat.
A beszédműfajok meghatározott hangnemet vonnak maguk után, így struktúrájuk
része a konkrét kifejező intonálás is. Ez sem a nyelvben mint rendszerben,
sem a mondatban mint grammatikailag formált egységben nem létezik, hanem a megnyilatkozáshoz
tartozik, a szavak használata révén képződik ki. A szójelentés is ezt támasztja
alá, hiszen a kifejező intonálás során akár ellenkező értelmet is kaphat, pl.
'Nagyon sajnálom!' - az intonációtól függően akár jelentheti azt is,
hogy 'egyáltalán nem sajnálom.' Így a stiláris expresszivitás nem a szójelentéshez,
hanem a beszédműfajhoz tartozik.
A megnyilatkozás válasz-jellege vezet el Bahtyin talán legfontosabb kategóriájához,
a dialógushoz. Nem csupán a megelőző, hanem a következő megnyilatkozások
is hatnak a beszédre, kezdettől fogva befolyásolják azok a lehetséges válaszok,
amelyek kedvéért a beszélő megnyilatkozik. A beszélő nemcsak felel valamire,
hanem feleletet is vár megnyilatkozására másoktól, és beszédje eleve ennek jegyében
képződik ki. Ez a valakihez fordulás Bahtyin szerint a megnyilatkozás
konstitutív jegye, kompozíciója attól függ, hogy a beszélő ki(k)nek szánja szavait,
milyennek képzeli ő(ke)t, hogyan hat(nak) vissza a megnyilatkozásra. A személyi
egybeesés beszélő és megszólított között sem befolyásolja ezt a összefüggést,
hiszen ebben az esetben a szerepek megkettőződéséről van szó. A címzett figyelembevétele
(vagy éppen annak hiánya) a megnyilatkozás stílusát sajátosan nyílttá, meghitté,
vagy éppen ellenkezőleg, a megszólított ismeretlensége személytelenné teheti.
Az intim beszédet a megszólított iránti mélységes bizalom hatja át, a beszélő
számít a partner odafigyelő megértésére is. A kulturális érintkezés összetettebb
szintjein a másodlagos műfajok mintegy eljátsszák az elsődleges formákat, és
ennek során ugyanúgy involválják a megszólítottakat, csak sztereotipizálódott,
fiktív formákban.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
A bahtyini koncepció olyan alapfogalmai, mint a válasz, a megszólítottság, a
tevékeny megértés, a dialógus-jelleg a huszadik század második felének hermeneutikai
áramlatait kötik felfogásmódjához, elsősorban Hans-Georg Gadamer és Paul Ricoeur
tevékenysége említhető itt. Az egyéni beszéd strukturáltsága, a nyelvi és műfaji
szerkezetekre való ráutaltsága pedig a strukturalizmussal kötik össze az ismertetett
felfogást.
Az elmélet-alkotás célja:
Bahtyin kifejezett törekvése volt, hogy az általános nyelvészet, a hagyományos
grammatika, retorika és stilisztika egyoldalúsága, a jelentés kizárólag vagy
a mondatban, vagy a szóban, vagy a trópusokban stb. kereső felfogásmódja helyett
a konkrét beszélők megnyilatkozásait, a megszólítottakat egyaránt figyelembe
vevő beszédműfaj-elmélet körvonalait vázolja fel.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Az írott és beszélt nyelvi megnyilatkozások világa.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Strukturalizmus, általános nyelvészet, szemiotika, hermeneutika, dialógus-filozófia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Bahtyin, Mihail: a szöveg problémája a nyelvészetben, a filológiában és más humán tudományokban, in: uő: A beszéd és a valóság. filozófiai és beszédelméleti írások (szerk. Könczöl Csaba, Gondolat, Bp. 1986.) 479-514
Bahtyin, Mihail: Dosztojevszkij poétikájának problémái (Osiris, Bp. 2002.)
Bahtyin, Mihail: Francois Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája (Osiris, Bp. 2001.)
Ricoeur, Paul: Mi a szöveg? In: uő: Válogatott irodalomelméleti tanulmányok (szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Osiris, Bp. 1999.) 9-33.
Gadamer, Hans-Georg: Hang és nyelv, in: uő: A szép aktualitása (szerk. Bacsó Béla, T-Twins, Bp. 1994.) 169-187.
Jegyzetek:
[1] Bahtyin, Mihail: A beszéd műfajai, in: Kanyó-Síklaki (szerk.): Tanulmányok
az irodalomtudomány köréből (Tankönyvkiadó, Bp. 1988.) 246. [vissza]
[2] Bahtyin: i.m. i.h. 253. [vissza]
[3] Bahtyin: i.m. i.h. 261. [vissza]
Az összefoglalót készítette:
Molnár Csilla II. évf. Kom.PhD
Sopron, 2003-05-03